Albümün altında Bökesoy imzası olur da o çalışma ‘farklı’ olmaz mıydı Tales Of Fortune’un en çarpıcı özelliği elektroniğin soğuk yüzünü yerel tatların sıcacık dokunuşlarıyla ısıtması, dinlenmesi zor kompozisyonlara melodik zenginlik katmasıydı. Biçimlere hiç aldırış etmemiş çizgisiyle geleceğin müziğine bugünden kapılar açıyor, daha önce duyulmamışın yardımıyla hayal edilmemişin peşinden gidiyordu.
Kazım Koyuncu’nun liderliğinde ilerleyen grup, Va Mişkunan albümünden dört yıl sonra bu kez İgzas’la (Gidiyor) listelere girmişti. Yedi Lazca, bir Hemşince, bir de Türkçe sözlü parçadan oluşan yapıt, rockın çeşitli tonları arasında akıllıca gidip gelen soundu ve müzikal zenginliğiyle 1998'in en iyi yerli albümleri arasında yer almıştı.
15 günde, canlı gerçekleşen çalmalarla kayıt edilen ve nasıl çalındıysa o soundla, fazla müdahe görmeden değerlendirilen parçalardan oluşan albüm ABD’de de yayınlandı. Deneysel bir Doğu-Batı sentezi ve punk, arabesk, rock füzyonu etkileyiciydi. Gelenekle deneyselin dozunu iyi ayarlamışlardı.
2002 tarihli ikinci albüm Tatlı Sert, ilk albümden daha sıcak, daha az elektronik, daha melodikti ve konserlerde çalınabilecek bir dolu şarkı içeriyordu. Ayrıca, Deniz’in aksanı da düzelmişti. Ancak, bu kez de albümü yayınlayan şirket kapanınca işler ters gitmiş ve müzikseverler bir şekilde yeni yapıttan haberdar olsalar bile piyasada bulamışlardı... Vega, 2003’te Tatlı Sert 2 adıyla çift CD’lik bir albüm daha yayınlayıp CD’nin birinde Tatlı Sert’in parçalarını, ikinci CD’de de bu parçaların remixlerini müzikseverlere sunmuştu
16 Ekim 1994 tarihli İkinci albümü Lâ’l için Aksu ekibinden kim varsa bir araya gelmişti. Düzenlemeleri Uzay Heparı yazacaktı. Bir bölümünü yazdı da, ama bitirmesine bir trafik kazası müsaade etmedi… Piyasanın kalburüstü müzisyenlerinin, tamamen akustik ve canlı kaydettikleri albümde davul zaman zaman aksasa da, sound hayli başarılıydı. Lâ’l, rahmetli Uzay Heparı’nın son çalışması olarak da belleklerde yer etti. …
Kadın’da prodüktör İskender Paydaş’tı ve Pentagram’dan Demir Demirkan ile Tarkan Gözübüyük’ün de eli değmişti parçalara. Şebnem’in bestelerindeki rock soluğunu Pentagramcılar ortaya çıkarırken, piyasayı çok iyi bilen Paydaş da bizim renk sazlarıyla şarkıları etnik rocka çekip popçu kulaklara hoş gelebilecek sihri yakalamıştı. Bir de albümün ismi ‘Kadın’ olunca…
Tünay Akdeniz 2017’de eski parçalarını ve bunların sözsüz hallerini The Godfather of The Turkish Punk adını verdiği albümde bir araya getirdi. Yerli rock tarihine arman ettiği bir nevi ‘best of’tu yaptığı…
Yeni değerlerin toplumumuza ‘bela ettiği’ magandalara açık açık Vay Hayvan Vay (Why High One Why) demişti şarkıda. Albümün genel dokusuna pek uyamayan parçanın sunumunda İzzet Öz, geri vokallerinde Hıncal Uluç, Ferhan Şensoy, Grup Gündoğarken gibi isimler vokalist olarak görev yapmıştı...
Nisan 2004’te o meşhur Dünya Yalan Söylüyor albümü gelmişti. Bu yapıt, mor ve ötesi için tam bir milattı. Albümün söylemi gayet politik çizgide ilerlerken, grubu dinleyenler parçaların sadece ‘ezgisel yanı’yla ilgilenmiş ve ortaya garip bir durum çıkmıştı. Liseli kızların katılımıyla hayran kitlesi genişlerken ‘Cambaz’ parçasının peşinden giden yeni kitlenin pek umurunda olmuyordu grubun dedikleri. Fazla ısırmayan bu 2004 model muhalefet, genç müzikseveri ilgilendirmiyor; rock müziğini, babaların yaşındaki adamlar yerine akranlarından dinlemenin coşkusunu yaşıyorlardı sadece.
Kesmeşeker ilk albümü Dipten Ve Derinden’i 1991’de yayınlamıştı. Cenk Taner daha 25'inde kentsoylu insanı iyi gözlemleyebilmişti ve Aceleye gelse de. hatasıyla, sevabıyla iyi albüm yapmışlardı. Dipten Ve Derinden ile gruba bağlanan bir daha hiç bırakmamışlardı…
12 Eylül rejiminin yasaklı müzisyenleri oraya buraya dağılmışken, birkaç genç ortaya çıkmış, halk türkülerinden, ozan geleneğinden geniş şekilde yararlanarak, toplumcu şairlerin yapıtlarını besteleyerek muhalif çevrelerin yüreklerine su serpmişti. Darbe ortamında büyük işti yaptıkları. 1985 tarihli ilk stüdyo albümleri Seni Düşünmek’ten bir yıl sonra da ikinci albüm Sabah Türküsü gelmişti. Albüme adını veren Sabah Türküsü, o gün bugündür hak arayışlarının simge şarkısı...
2004’te ikinci albüm Hayde gelmişti. Bu albümle büyük çıkış yapmış ve geleneksel Karadeniz ezgilerini, tulumla kemençenin yanında modern tarzda düzenleyerek önemli adımlar atmıştı. Hayde albümünden Fadime, Denizde Karaltı Var, Narino, Tsira, Ben Seni Sevdiğimi parçaları konserlerde binlerce kişi tarafından tek ağız söylenmişti. En verimli döneminde hastalanmıştı Koyuncu. Akciğer kanserine yakalanmıştı. Pes edecek biri değildi kesinlikle;
Askerde yazdıklarından oluşan 'çağdaş alaturka' Bezgin albümü İlhan İrem’in yeni bir aleme saptığının ve Doğu-Batı arası sentezin ilk göstergesiydi. Özellikle, albümün flaş şarkısı Olanlar Olmuş, farklı düzenlemesi, etnik çalgıların ağırlığı, İrem’in sözel ve müzikal derinliğiyle bir milat işlevi görüyordu. Senfonik rockla ilgili ilk örnekler de bu albümde mevcuttu.
Piyasayı arabesk şekillendirirken 1988’de yayımladığı Benim Şarkılarım’la albümüyle tam anlamıyla patlama yapmıştı. Albümde boş parça yoktu. Kayahan kendi bestelerini söylüyor ve değerlerinden ödün vermeden piyasaya çizgisini kabul ettiriyordu. Oradan buradan çalıp çırpmadan, büyük emek vererek yazdığı şarkılarıyla, zirve için ilk ipuçlarını veriyordu.
Arabeskin tüm pazarı ele geçirdiği dönemde bin adet basılan bu Türkçe soft-progressive rock albüm ‘Batı normlarında Türkçe rock’ etiketi taşıyordu. Kapağında kırık Medusa başı olan, Öncü Plak etiketiyle çıkan, iki de Ömer Hayyam rubaisi içeren albüm önceleri satmasa da kısa süre sonra tükendi ve yıllarca
Piyasanın tamamen arabeskin elinde şekillendiği, pop müziği kasetlerinin bile kolay yapılamadığı bir ortamda yayınlanan ikinci albümleri Uçtu Uçtu’da ülke insanı için ‘Acil Demokrasi’ diye haykırırken, gözünü geniş coğrafyalara, Şili’ye, Hiroşima’ya da çeviriyordu grup; Lagara Lugara, Bayram Görüşmesi, Gün Başlıyor’ daki ince eleştiri de cabası.
İstanbul Kızıltopraklı mimar Hatipoğlu, elinde gitarıyla bestelediği yapıtlarını, günü geldiğini düşünerek insanlara sunmak istemiş ve ‘Mevlevihane’den misafir müzisyen dostlarıyla ev stüdyosunda Musiki’yi bitirivermişti. Sözlü ve sözsüz 10 parçadan oluşan Musiki’de tasavvuftan hareketle Anadolu’da upuzun bir yolculuğa çıkan Hatipoğlu, Aşık Veysel’in Kara Toprak’ına da gönlünde ye açmıştı.
Sentetik sounda uzak durmuş bir çalışmaydı Göç albümü. Bir dönem Hümeyra şarkılarını anımsatan yeni tadıyla, kısa saçları ve sade ceketiyle Batılı kadın ozanları anımsatan yeni görüntüsüyle kalbindeki müziği yapmaya gelmişti. Ozan yönünü ön plana çıkararak adeta kumar oynamış ve kazanmıştı. Alternatif işlerin fazla kabul görmediği günlerde ‘Göç’le piyasanın değil, kendisinin istediğini yapmış, nicelikten niteliğe büyük bir adım atmıştı.
1980’de siyaseten bitik bir ülkede alaturkaya meyleden aşk şarkıları yazmaya başlamıştı. Her dönem farklı işler üretmeyi başarmış kentsoylu bir ozanın şarkıları Zaman Zaman albümünde şiiri, felsefeyi damıtılmış bir söylemle, minimal tatta, yaşama dair hınzır bir bilgelikle sunmuştu müziksevere.
Bağlamalı soundu bir kenara koyan Cem Karaca ile Dervişan 1977 ilkbaharında, sekiz ayda hazırladığı Yoksulluk Kader Olamaz albümünü sunmuştu müzikseverlere. Yerli rock tarihinin kilometre taşlarından sayılan bu çalışmada Cem Karaca ‘Toplum İçin Sanat’ çizgisinde en önemli şarkılarını üretmişti. Şarkıcının ilk stüdyo albümü olma özelliğini de taşıyan plak, sert sounduna rağmen geniş kitlelerce kabul görerek listelerin üst sıralarında dolaşmıştı…
Mart vizyonunu uğurluyoruz… Mart ayı kalabalık bir vizyona ev sahipliği yaptı. Yirmi ikisi yerli yapım olmak üzere tam elli bir yeni film yansıdı beyazperdeye Mart ayı boyunca. Nisan ayına merhaba demeye hazırlanıyoruz… ‘İstanbul Film Festivali’ coşkusu demek Nisan ayı. Hepimizi besleyen, bizleri sinemadan çıkmış insanlar haline getiren sevdalımız İstanbul Festivali, baharın da müjdecisi bir bakıma… 43. İstanbul Film Festivali Önerilerim:
Çeyrek yüzyılı aşkın, başta pop olmak üzere müziğin tarihini tutan, radyo programları üreten, kitaplar, eleştiriler yazan, plaklar çalan Naim Dilmener bu uzun yürüyüşün Gazete Pazar ile Radikal adımlarında kaleme aldığı yazılarıyla, müzik serüvenimizden önemli ve değerli isimleri bizlerle paylaşıyor.
Kariyerinin eksik parçalarını oğulları üzerinden tamamlamak isteyen eski bir güreşçi ve onun despotik yapısıyla darmadağın olan hayatlar... Sean Durkin imzalı ‘Demir Pençe’ gerçek öyküye dayanan etkileyici bir trajediyi perdeye taşıyor. Büyük kısmı ringlerde geçen hüzünlü aile dramını anlatan yapım, yılın en iyilerinden. UĞUR VARDAN (HÜRRİYET/23.03.2024)
Gündemdekilere ve vitrindekilere aldırmadan upuzun sinema tarihinden cımbızla seçilen hoş filmler, insan kokan öyküler, gözden kaçanlar, ıskalananlar, pamuklara sarılması gereken mütevazı başyapıtlar ve diğerleri Hilal Çetinder’in kaleminden Film Makarası’nda…
Önceki hafta, Berlin Film Festivali izlenimlerimize başlamıştık. Vakit kaybetmeden, kalan filmlere geçelim. Bu filmlerin bir kısmının İstanbul Film Festivali’nde de gösterileceğini de hatırlatalım.
Birbirinden güzel eserlerin icra edildiği bir TRT klasiği "Akşam Sefası" programı, bugün 21.00'de TRT Müzik'te.
Yeni fotoğrafı görmek, müzikseverlerin beğenisinin ne kadar değiştiğini öğrenmek için yerli rockta ‘bütün zamanların en iyileri’ni sinemamuzik.com okurlarına ve müzik eleştirmenlerine sorduk. İlginç liste çıktı ortaya:
Her biri meslekte en az 20 yılı devirmiş müzik yazarlarımızın saptadığı yerli grupların ‘şeref tablosu’nda Moğollar, Bulutsuzluk Özlemi ile ‘orta yaş’a dayanmış akranlar mor ve ötesi ile Duman gözüküyor. Hemen enselerinde Kurtalan Ekspres ile Dervişan yer alıyor. Bir alt basamakta ise, az zamanda çok iş yapmış Hardal ve Mazhar Fuat Özkan bulunuyor. Aslında gözler Mazharlar’ı daha üstte arıyor da, ‘ticaret’in dozunu kaçırmak bazen böyle sonuçlara neden oluyor.
Sinemamuzik.com, bir çoğu Altın Portakal’da jürilik de yapmış sinema yazarlarına sordu: ‘Antalya Altın Portakallı en iyi film hangisi’?... Birinciler listesinde ‘kortej’e çıkan ve bütün zamanların Altın Portakal birincilerini değerlendiren 31 sinema yazarının katıldığı araştırmada, Zeki Ökten’in 1980 tarihli Sürü filmi 213 puan toplayarak birinciliği kazandı. Sürü’yü 204 puanla Muhsin Bey (Yavuz Turgul) ve 192 puanla Uzak (Nuri Bilge Ceylan) izledi.
Sinemamuzik.com sinema yazarlarına sordu: ‘İlk uzun filmini 21. yüzyılda çeken en iyi 10 yerli yönetmen kim?... 30 sinema yazarının katıldığı araştırmada bol ödüllü Emin Alper 195 puan toplayarak birinciliği kazandı. Alper’i 145 puanla Pelin Esmer ve 136 puanla Özcan Alper izledi. Emin Alper'i 27 sinema yazarı listesine alırken, Pelin Esmer’e 25, Özcan Alper’e 20 listede yer verildi. Bazı popüler isimler ön sıralarda yer alamadı.
Burhan Şeşen’in kaleme aldığı “Nesinİ Söyleyim” kitabı yayınlandı. "Biz Kitap" etiketi taşıyan yapıtı Şeşen, kitabını, oğlu Serhan ile kızı Dilhan'a armağan etti. Okuma serüveninin başladığı mahalle kütüphanesinden bu günlere süreci okuyucularıyla paylaşan Şeşen'in kitabı 183 sayfa.
Türkiye´nin büyük kentlerinde yayında olan radyo kanallarının geniş listesi
Genç yaşına karşın uzun yıllardır rap müzikle uğraşan ´sinemamuzik.com´ okuru Emre Onaran sitemiz için şarkı yazdı. Yapıtını arkadaşı Uygar´la (Ragyu) birlikte seslendiren Emre Onaran´ın (Sürgün) videosu içeride:
Ünlü grupların kuruluş öyküleri, müzik serüvenleri yakından takip edilse de isimlerinin nasıl doğduğu ve koyulduğu pek bilinmez. Meraklısı için ilginç bir liste hazırladık:
Popüler orkestralar ile grupların Türkiye serüvenini ‘Günlerin İçinden Canım’ / 100 Yıllık Türkiye Popüler Orkestralar ve Gruplar Tarihi (1923-2022) adlı internet sitesinde anlattım.