İsmet Sıral’la çalışırken tanıştığı Özdemir Erdoğan’ın kurduğu orkestrada 1968’den itibaren yıllarca kontrbas ile trombon çalan Perin, Erdoğan’ın birçok p0püler plağının arajmanlarını yazdı. Sanatçı, Lale Belkıs ile Berkant’la da çalışmalar yaparken Fikret Kızılok’un Zaman Zaman albümünde önemli görevler üstlendi.
26 Ocak 1947 doğumlu İhsan Avşar davulcu olan babasından etkilenerek Adana’da müziğe başladı. Amatör çalışmaların ardından 1960’ların ortasında Cem-Karaca Apaşlar’da davul çalmaya başladı. Bir takım maddi sorunlar nedeniyle bu gruptan ayrıldıktan sonra bir süre Sis Beşlisi, Orkestra İzler, Ali Kayral Orkestrası ve Ali Erdoğan Orkestrası’nda baget salladı.
1938 İstanbul doğumlu Kadri Ünalan müziğe mızıkayla başladı. 1958’de Kuyruklu Yıldızlar grubunda profesyonel olan Ünalan piyano, org ve gitar çalıyordu. Kısa sürede dikkat çekti ve Erol Büyükburç’un orkestrasına katıldı.
26 Haziran 1933 doğumlu Selim Özer, İstanbul Belediye Konservatuarı’ndan mezun olduktan sonra 1953’de Nihat Baysal Orkestrası’nda çalışmaya başladı. Şevket Yücesaz Orkestrası, Müfit Kiper Orkestrası, Orhan Sezener Orkestrası’nda çalıştıktan sonra kendi orkestrasını kurdu. Bir ara Balkan Melodileri Festivali’nde yarışan Milli Orkestra’da da görev yaptı Selim Özer’.
1926 doğumlu Mehmet Akter, okul sıralarında müziğe başladı. Kendi çabasıyla birçok enstrümanı çalmayı öğrendi. Daha sonra İlham Gencer’in Röne Koen’in caz orkestralarında, Gregor Caz Orkestrası’nda klarnet çalan Mehmet Akter, adını verdiği toplulukla yoluna devam etti.
Atakan Ünüvar’ı meşhur Beş Yıl Önce On Yıl Sonra grubundan biliyoruz ama kendisinin müzisyen geçmişi daha eskilere gidiyor. 28 Mart 1944 Kırklareli doğumlu Ünüvar mandolin, akordeon, piyano, saksafon ve flüt çalmayı öğrendikten sonra profesyonel müziğe Sextet Dinamik’te başlıyor ve ardından İlhan Feyman, Özdemir Erdoğan, Aydemir Mete, Doruk Onatkut, Kadri Ünalan, Tamer Erata’nın orkestralarında çalıyor. Bu arada İktisadi Ticari İlimler Akademisi’ni de bitiriyor.
Altmışlar’ın ortasında Üstün Poyrazoğlu ve Roketleri'nde org ile piyano çalarak profesyonel müziğe başlayan Yüksel Kıyar, sonra İsmet Sıral ile Durul Gence 10’da yer aldı. Devamında kendi orkestrasını kurdu. Bir ara trio halinde de müzik yapan Yüksel Kıyar, düzenlemelerini yazdığı Sultan-ı Yegah Sirto ile Şeyh Şamil'i arkadaşlarıyla 45'likte (1973) değerlendirdi.
1 Haziran 1973'te İstanbul'da doğan Taşkıran dört yaşında ‘İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı Piyano Bölümü’ne girdi. 13 yaşında Altın Çocuklar Yasası’ ile devlet bursu kazandı. Ortaokul üçüncü sınıf öğrencisi iken ablası Meltem Taşkıran’la ilk grupları Gökkuşağı’nı kurdu. Grup Gökkuşağı ile 1987-1989 arası müzik yarışmalarından ödüller çıkarttı.
Klasik gitar eğitimi almış müzisyenler stüdyo kayıtlarına pek sıcak bakmaz. 16 Ekim 1957 İstanbul doğumlu erdem Sökmen onlardan değil. Şu ana kadar, belgelenebildiği kadarıyla 1300’den fazla albümün kaydında akustik ve elektro gitar çalmış Sökmen. Tarkan’dan manken şarkıcılara, Fahir Atakoğlu’dan Demet Akaın’a kadar kimler yok ki listede.
18 Aralık 1945 İstanbul doğumlu Sedat Avcı, Ankara Sanat Enstitüsü'nden mezun olduktan sonra müziğe ilgi duydu. Önce diskjokeylik yapan, ardından küçük orkestralarda ve gruplarda deneyimini arttıran Avcı, profesyonel müziğe Erkin Koray’ın yanında davul çalarak başladı. Koray’ın Erkin Koray Dörtlüsü (1967), Erkin Koray Yeraltı Dörtlüsü (1969), Erkin Koray Supergroup (1971) gruplarında yer alan Avcı, devamında o dönem sahnelerde yeni yeni gözüken Seyyal Taner’le çalıştı ve Seyyal-Seyhan-Sedat üçlüsü (Seyhan Karabay) adıyla şovlara çıktı.
1956 İstanbul doğumlu Tahsin Ünüvar, Anadolu pop-rock camiasına, yaşı icabı geç katılan önemli isimlerden biriydi. Nefeslilerin 70’lerin ortalarına doğru önem kazandığı bu türde eleman sayısı az olduğundan kısa sürede birçok gruptan talep görmüştü. Ünüvar profesyonel müziğe Kardaşlar’da başlamış, ardından Dervişan grubuna katılmış, Mutlaka Yavrum, Kavga, Parka gibi şarkıların kayıtlarında flüt ile saksafon çalmıştı.
Haramiler'den sonra Özdemir Erdoğan'la çalışan Dikmen, 1972’de arkadaşı Oğuz Durukan’la Durul Gence 7'lisine geçer. Durul Gence grubunu beşliye dönüştürüp Asia Minor Mission adını verdiğinde Dikmen en ağırlıklı eleman konumuna yükselir. Bu grup bünyesinde yaşadığı İskandinavya macerasından sonra Türkiye'ye döndüğünde Cem Karaca'nın teklifini kabul eder ve Dervişan’ın rock kulvarında özgün bir sound yaratmasını sağlayan birinci isim olur.
Profesyonel müzik yaşantısına Yankılar Vokal Topluluğu'nda adım atan Kutmandu, öğrenimini de sürdürerek İktisat Fakültesi'nden mezun oldu. Ergüder Yoldaş'ın Halikarnas 6'lısı topluluğunda bas gitar çaldıktan sonra Ritm 68'e katıldı.
1948 İstanbul Feriköy doğumlu Onno Tunç müziğe kilise korolarında başladı. Lisede arkadaşlarıyla kurduğu ilk orkestranın adı ‘Black Stones’du. 1965’te Üstün Poyraz Set Orkestrası’na katıldı. Daha sonra 1969’da Durul Gence, 1970’de Süheyl Denizci, İstanbul Gelişim orkestralarında gitarist olarak yer aldı.
1978’de Efes Oteli’nde çalarken Barış Manço ile tanıştı ve Kurtalan Ekspres’e katıldı. Bir süre Kılıç Danışman’la çift klavye olarak sahneye çıkan Gidel 1979’da gruptan ayrıldı. Watt-71. Combo Band, İzmir Caz Beşlisi gibi oluşumlarda yer aldıktan sonra 1985’te yeniden Kurtalan’a girdi ve bir yıl daha çalıştı. Toplamda beş kez Kurtalan Ekspres'e döndü. Grubun bir çok hit parçasına emeği geçti ama bestelerin altında adı yer almadı.
Moğollar’ın, geleneksel sazlarımızla orgu ustalıkla birleştirip Anadolu pop dedikleri yeni türe hayat vermelerinde büyük pay sahibi olan Ses’in, grubun birçok bestesinde ve düzenlemesinde imzası vardı. Ayrıca Ses, ‘Hammond org’dan zurna sesine benzer sesler elde ederek özgün bir çizgi yaratmıştı Anadolu popta. Kariyeri boyunca çaldığı her grubu tam anlamıyla ihya ettiği de rahatlıkla söylenebilir.
Saklambaç gazetesinin, yedi yıllık aradan sonra 1979’da düzenlediği Altın Mikrofon yarışmasında Dışarda Kar Yağıyor adlı parçasıyla hem beste, hem şarkı sözü dallarında birinci oldu. Aynı yıl TRT-3 dinleyicileri Dışarda Kar Yağıyor’u yılın şarkısı seçerken Büyükgönenç Hey Dergisi’nden yılın ümit veren şarkıcısı ödülünü aldı. Bu yarışma sonrası Dışarda Kar Yağıyor’u, arka yüzüne Kız Çocuğu’nu ekleyerek 45’lik haline getirdi.
Ülke çapında ünlendiği Ritm 68 Orkestrası'nda uzun süre çalıştıktan sonra TRT İstanbul Hafif Müzik ve Caz Orkestrası'na girdi ve 34 yılın ardından bu topluluktan 2016 yılında emekli oldu.
Şevket Uğurluer, Vasfi Uçaroğlu, Müfit Kiper, Orhan Sezener gibi birçok orkestrada çalmış ve Balkan Festivali’nde yarışacak ‘Milli Orkestra’ya saksafoncu olarak seçilmişti.
1960’da Cemil Başargan Tango Orkestrası’yla profesyonel oldu. Ferdi Özbeğen’in ekibinde çalıştıktan sonra kayıt orkestralarında yer aldı ve devamında Süheyl Denizci yönetimindeki TRT İstanbul Radyosu Caz Orkestrası’na gitarist ve aranjör olarak seçildi. 1973’te stüdyoda tek başına ‘Gençlik ile Elele’ albümünü kaydetti. Yurtdışında müzik yapmayı kararlaştırdı ve bir süre yabancı orkestralarda yer aldı.
Ekim’i de bitirdik… Ekim ayının son vizyon haftasındayız. Önümüz Kasım. İki ay sonra koca yıl bitiyor… Vizyon aynı yoğunlukla sürmekte… Biz eleştirmenler 2024 Ocak ayından bu yana yerli, yabancı, hangi filmleri izlediysek, yavaş yavaş yıl sonu listelerini düzenlemeye başladık... Beşi yerli yapım olmak üzere toplam yedi yeni film Ekim ayının son vizyon haftasını oluşturuyor!
Çeyrek yüzyılı aşkın, başta pop olmak üzere müziğin tarihini tutan, radyo programları üreten, kitaplar, eleştiriler yazan, plaklar çalan Naim Dilmener bu uzun yürüyüşün Gazete Pazar ile Radikal adımlarında kaleme aldığı yazılarıyla, müzik serüvenimizden önemli ve değerli isimleri bizlerle paylaşıyor.
‘Bir Cumhuriyet Şarkısı’ ilk yerli operamız ‘Özsoy’un mucizevi bir zaman diliminde (26 gün) yazılma, bestelenme ve sahneye konma sürecini anlatıyor. Yağız Alp Akaydın imzasını taşıyan filmde ana karakter Ahmed Adnan Saygun’u Salih Bademci, Atatürk’ü Ertan Saban, Münir Hayri Egeli’yi Ahmet Rıfat Şungar, Nimet Vahid’i Birce Akalay ve Zeki Üngör’ü de Okan Yalabık canlandırmış. UĞUR VARDAN (HÜRRİYET/26.10.2024)
Gündemdekilere ve vitrindekilere aldırmadan upuzun sinema tarihinden cımbızla seçilen hoş filmler, insan kokan öyküler, gözden kaçanlar, ıskalananlar, pamuklara sarılması gereken mütevazı başyapıtlar ve diğerleri Hilal Çetinder’in kaleminden Film Makarası’nda…
Bu yıl da Adana Altın Koza Film Festivali’ni takip etme fırsatımız oldu. Ulusal Uzun Metraj yarışmasındaki tüm filmleri izleyebildim. Genel olarak belli bir seviyenin üzerinde bir seçkiydi. Geçtiğimiz bazı yıllarda olduğu gibi, çok zayıf dediğimiz film olmadı. Geri kalan seçkiden, üç de yabancı film izleyebildim. Bunlar da başarılı filmlerdi. Önce Ulusal Yarışma filmlerine, sonra da izlediğim yabancı filmlere bir göz atalım.
Barış Akpınar ve Senem Akdemir'in sunumuyla TRT ses yarışmalarında çok sevilen genç yorumcular bugün saat 20.00'de TRT Müzik'te.
Yeni fotoğrafı görmek, müzikseverlerin beğenisinin ne kadar değiştiğini öğrenmek için yerli rockta ‘bütün zamanların en iyileri’ni sinemamuzik.com okurlarına ve müzik eleştirmenlerine sorduk. İlginç liste çıktı ortaya:
Her biri meslekte en az 20 yılı devirmiş müzik yazarlarımızın saptadığı yerli grupların ‘şeref tablosu’nda Moğollar, Bulutsuzluk Özlemi ile ‘orta yaş’a dayanmış akranlar mor ve ötesi ile Duman gözüküyor. Hemen enselerinde Kurtalan Ekspres ile Dervişan yer alıyor. Bir alt basamakta ise, az zamanda çok iş yapmış Hardal ve Mazhar Fuat Özkan bulunuyor. Aslında gözler Mazharlar’ı daha üstte arıyor da, ‘ticaret’in dozunu kaçırmak bazen böyle sonuçlara neden oluyor.
Sinemamuzik.com, bir çoğu Altın Portakal’da jürilik de yapmış sinema yazarlarına sordu: ‘Antalya Altın Portakallı en iyi film hangisi’?... Birinciler listesinde ‘kortej’e çıkan ve bütün zamanların Altın Portakal birincilerini değerlendiren 31 sinema yazarının katıldığı araştırmada, Zeki Ökten’in 1980 tarihli Sürü filmi 213 puan toplayarak birinciliği kazandı. Sürü’yü 204 puanla Muhsin Bey (Yavuz Turgul) ve 192 puanla Uzak (Nuri Bilge Ceylan) izledi.
Sinemamuzik.com sinema yazarlarına sordu: ‘İlk uzun filmini 21. yüzyılda çeken en iyi 10 yerli yönetmen kim?... 30 sinema yazarının katıldığı araştırmada bol ödüllü Emin Alper 195 puan toplayarak birinciliği kazandı. Alper’i 145 puanla Pelin Esmer ve 136 puanla Özcan Alper izledi. Emin Alper'i 27 sinema yazarı listesine alırken, Pelin Esmer’e 25, Özcan Alper’e 20 listede yer verildi. Bazı popüler isimler ön sıralarda yer alamadı.
Sinema yazarı ve eleştirmen Olcay Bağır'ın 'Sinesözlük-Sinemaya Giriş' kitabı Kara Karya yayınları etiketiyle satışa çıktı. 344 sayfalık yapıt basın bülteninde şöyle özetleniyor:
Türkiye´nin büyük kentlerinde yayında olan radyo kanallarının geniş listesi
Genç yaşına karşın uzun yıllardır rap müzikle uğraşan ´sinemamuzik.com´ okuru Emre Onaran sitemiz için şarkı yazdı. Yapıtını arkadaşı Uygar´la (Ragyu) birlikte seslendiren Emre Onaran´ın (Sürgün) videosu içeride:
Ünlü grupların kuruluş öyküleri, müzik serüvenleri yakından takip edilse de isimlerinin nasıl doğduğu ve koyulduğu pek bilinmez. Meraklısı için ilginç bir liste hazırladık:
Popüler orkestralar ile grupların Türkiye serüvenini ‘Günlerin İçinden Canım’ / 100 Yıllık Türkiye Popüler Orkestralar ve Gruplar Tarihi (1923-2022) adlı internet sitesinde anlattım.