BİR ODA TUT, GEÇMİŞİ UNUT
05 Kasım 2023 Pazar 19:53
Müzik dünyasındaki bir dolu kişinin çok güvendiği, “Bir albüm yapsa ortalığı dağıtır!” dediği Yeşim Vatan, herkes kendisinden artık ümidi kesmişken yayınladı ilk albümünü: “Beni Arayabilir misin”.
1988 yılından beri Barış Manço, Ajda Pekkan, Nükhet Duru, Aşkın Nur Yengi, Mustafa Sandal ve Yaşar başta olmak üzere çok sayıda isme vokal yapan bu gerçekten çok güzel sesli genç şarkıcı, yıllar önce “Ay Benim Aklım” adlı (çok versiyonlu) bir single yayınlamış ve bu ‘haberci single'ın ardından da bir albüm hazırlığına girişmişti. Ama nedense albümün bize ulaşması için yıllar geçmesi gerekti, neredeyse beş yıl
İlk albüm için çok düşünmek-taşınmak, hangi şarkıların seçileceği konusunda kararsız kalmak, şarkıların düzenlemelerinden sürekli endişe edip durmak çok da kötü bir şey değil. “Yani acele edip de ne olacak, piyasada onlarcası bulunan albümlerin aynısından bir tane daha yapmanın ne alemi var, öyle yapacağıma beklerim daha iyi!” diye düşünmek daha sağlıklı bir tavır.
Ama Yeşim Vatan’ın, bu uzun süreyi layıkıyla da değerlendirdiğini söylemek pek mümkün değil. Aslında “Beni Arayabilir misin”, son derece ‘makul’, hatta kısmen ‘renkli’ bir albüm. Günümüzde ‘pop’ adına yapılanların büyük bir kısmına da fark atabilecek bir çapta. Ama sanki, bu single-albüm arasındaki zaman daha iyi değerlendirilebilir, yalnızca genel ortalamanın biraz üzerinde bir albüm yapma fikri ile yetinilmez ve çok daha farklı, çok daha keskin bir işe imza atılabilirdi. İşin ana ekseni Yeşim Vatan gibi biri olunca da, her türden iddialı proje hiç anlamsız ya da fazla kaçmaz, hatta takdirle karşılanırdı. Ama ne şarkıcının firması Topkapı, ne de albümün prodüktörü Yaşar (Günaçgün), Yeşim Vatan için böyle ‘büyük’ hayaller kurmuş. Tarafların amacı (Yeşim Vatan’ın da ikna edilmesiyle), “Şöyle derli toplu, temiz bir albüm yapmak”mış, onlar da bunu yapmış…
BENİM AKLIM YARIM AKLIM
11 şarkılık albümde, yıllar öncenin 'single'ı Ay Benim Aklım iki versiyonuyla yer almakta. Nilüfer’in “Arasıra Bazı Bazı” (Nilüfer’in plağında, yani ta 70’lerde doğru bir şekilde ayrı yazılmış ‘ara’ ve ‘sıra’ sözcükleri, bu albümün kapağı üzerinde pek de fazla düşünmemiş, hatta albümün adının yanına bir soru işareti bile koymayı akıl edememiş birileri tarafından birleştirilmiş), Hümeyra’nın “Güzelliğin On Para Etmez” (bu şarkının orijinal adı “Olmasa”ydı ve bu da umursanmamış) ve dillere marş olmuş “One Way Ticket”in Türkçe versiyonu “Bir Tek Bilet”inde albüm repertuarında bulunması, Vatan’ın bu albümüne şarkı bulma konusunda büyük zorluk yaşandığını gösteriyor.
Bu zaten bilinen şarkıların üzerine eklenenler de durumu pek değiştirmemiş. Yaşar’ın üç, (hakkında pek fazla şey duyulmamış olan) Müge Zeren’in iki ve Tansel Doğanay ile Yeşim Vatan’ın birer bestesi ile, repertuar neredeyse güç bela derlenmiş – toparlanmış. Hiçbiri olağanüstü olmayan bu ‘yeni’ şarkılar ile diğerleri, eğer Yeşim Vatan gibi bir ‘ses’ tarafından yorumlanmasa ve Tansel Doğanay ile Sinan Akçıl gibi iki çok yetenekli süper müzisyen tarafından düzenlenmese, bu albümü kimse ciddiye almazdı. Çıktığı anda bir kenara atılacak ve pop piyasasını birbirine katması umulmuş – beklenmiş bir şarkıcı, her şeyini toparlayarak sahnenin önünü terk edecek, yine arkalarda bir yere kaçacaktı. Ama neyse ki bu olmayacak. Şarkıların tamamında (yer yer Aşkın Nur Yengivari havalar esse de) Yeşim Vatan mükemmel; bu kadar güzel, içten ve doğru şarkı söyleyen çok az isim var. Tansel Doğanay’ın enerjik, Sinan Akçıl’ın zeka dolu alt yapıları bu yorum ile birleştiğinde de albüm alt sıralarda bir yerde yer almaktan kurtulup, olabileceği kadar havalanmış… Ama bu ekip çok daha fazlasını yapabilirmiş, çok çok daha iyisini. Belki bir diğer albüme. Yeşim Vatan, başka bir albüm yapma imkanını-fırsatını mutlaka bulacak nasılsa.
BULURSANIZ KAÇIRMAYIN
Yeşim Vatan’ın single ve albümü
Zeynep Casalini’nin “Nihayet”i
Tansel Doğanay ve Sinan Akçıl imzası bulunan şarkıların büyük bir kısmı
Nilüfer’in Odeon tarafından yeniden basılan dört albümü
Hümeyra’nın Ada tarafından basılan “Best Of”u
SAKIN YAKLAŞMAYIN
Yeşim Vatan’ın vokal yaptığı şarkıcıların bir kısmı
“İlle de beste yapacağım” diye tutturup beceremeyenler
“Ben yaptım oldu işte!” diyenler
Pınar Aylin
KEŞKE OLSA
Cenk Taşkan-Mehmet Teoman şarkılarından oluşan bir Yeşim Vatan albümü
Yeşim Vatan tarafından seslendirilen bir (“Of Of”umsu) Nazan Öncel şarkısı
NAİM DİLMENER
Diğer Yazılar
17 Aralık 2024 Salı 21:13
EMI, Türk popunun emektarlarından Hurşit Yenigün’ün önderliğinde çok parlak çok da sıra dışı bir projeye imza attı. EMI, Türk popunun altın çağı olan 70’lerden, o döneme sahiden damgasını vurmuş sanatçı ve şarkılardan bir demeti tek bir albümde getirdi önümüze. Nur Yoldaş, Banu, Melike Demirağ, İskender Doğan, Ercan Turgut, Kartal Kaan, Güzin ile Baha, Esmeray, Semiha Yankı ve Atilla Atasoy; o zamanlar bile bir araya gelememişken, bu sefer Hurşit Yenigün’ün önderliğinde toplandılar ve en önemli şarkılarını, Türk popunın tarihinde zaten çoktan yerini almış şarkılarını yeniden söylediler. Hepsi birden; Hurşit Yenigün’ün Sezen Aksu tarafından söylenmiş “Gölge Etme” adlı şarkısının üstüne yeniden yazılmış “Çok şükür tekrar kavuştuk birbirimize, bir hüzünlü şarkı oldu ayrılık bize” dizeleri ile açıyor albümü ve sırayla, birer birer en önemli şarkılarını söylemeye geçiyorlar.
11 Aralık 2024 Çarşamba 16:27
Kitsch’ten bol bir şey yoktur Türk topunda. Ama ‘en, en, en kitsch?’ diyecek olursanız Rana ve Selçuk Alagöz diyebilirim. Bütün bir müzik geçmişlerini, bizi eğlendirmek, keyiflendirmek, güldürmek üzerine kurdular… Bütün o kılık kıyafetler, şarkı sözleri, plak kapakları, Kızılderili tabloları, ‘Stüdyo Taç’ fotoğrafları, Malabadi Köprüsü’nde başlayan ve biten aşkların öyküleri, Edremit’ten Van’a bakmalar. Hepsi, hepsi parmak ısırtacak güzellikte. Alagözler koca bir tarihi böyle kurdular ve hâlâ devam ediyorlar.
17 Kasım 2024 Pazar 10:16
Tam dört yıl önce kaybetmiştik Hamiyet Yüceses’i, 10 Temmuz 1996 tarihinde. Türk Sanat Müziği’nin bu ‘ölmez’ şarkıcısı, 80’li yaşlarının hemen başında aramızdan ayrılmıştı. Yazılarımda; ‘ölmez’, ‘muhteşem’, ‘mükemmel’, ‘inanılmaz’ gibi sıfatları çok sık kullandığımı bu konuda cimrilik etmek bir yana aksine son derece bonkör davrandığımı herkes bilmekte. Ama doğrusunu söylemek gerekirse, kimi zamanlar; okurun, bu sıfatları uygun bulduğum insanlara dudak büktüğünü ya da burun kıvırdığını hissetmiyor ya da duymuyor değilim. Benim ‘muhteşem’im, herkesin ‘muhteşem’i olmuyor kimi zamanlar. Bu, yazmakta ya da anlatmakta olduğum kişinin bu sıfatı hak etmiyor olmasından değil, herkesin, benim kadar abartmaya niyetli olmamasından kaynaklanmakta. Ama bu sefer, herkesin, hepinizin, benimle hemfikir olacağınızdan asla şüphe duymadan uçuşturacağım en şahane sıfatları... Yazının konusu Hamiyet Yüceses, öyle olunca da akan sular herkes için durmakta...
03 Kasım 2024 Pazar 09:24
Esmeray, tam da “Eski Dostlar” projesi içinde yer almış, çalışmanın – şarkı söylemenin tadını yeniden çıkartabilmeye başlamıştı. Hayat, daha fazlasına izin vermedi. Türk popunun gelmiş geçmiş en renkli şarkıcılarından biri olan Esmeray, daha yapacağı onlarca şey varken, genç sayılabilecek bir yaşta aramızdan ayrıldı. Şarkıcının anısına, geçtiğimiz günlerde özel bir gece düzenlendi. Bu gecede, başta, vefa duygusu en gelişmiş sanatçılarımızdan Sezen Aksu olmak üzere, epey sayıda isim sahneye çıktı, Esmeray şarkıları söyledi. Şimdi de, Tan Müzik, “Unutamadık Seni / Unutama Beni” adlı bir albüm verdi piyasaya. Otuz yıla yakındır şarkı söyleyen Esmeray’ın, müzikal geçmişinin en önemli anları – noktaları yer almakta bu albümde.
07 Ekim 2024 Pazartesi 22:49
Hepimizin ağzında aynı cümleler, aynı sloganlar: “Müzik piyasamız çöktü! Artık kim, neden albüm (ya da şarkı) yapsın ki? ADSL’ler, 3G’ler gürül gürül, daya aletini bedava doldur!” DMC’nin başındaki Samsun Demir’in bir televizyon programında söylediği gibi her şey; “Musluklardan bedava meyve suyu, gazoz, ayran aktığını düşünün; bunlara para verip de alan çıkar mı hiç? Müzik de öyle, musluklardan bedava akıyor şimdi.”
Demir’in metaforu doğru ve zekice. Şarkılar “Her şey serbest!” diye sular seller gibi (bedava elbette) kapışılıyorsa, içinde akrep olsun olmasın, kim elini cebine atar ki? Artık öyle olduğu içindir ki, daha az yazılıyor-yaratılıyor, bunların da daha azı yayınlanabiliyor. Çünkü kimsede moral-motivasyon kalmadı.
28 Eylül 2024 Cumartesi 19:52
Şu ‘Popstar’ ve benzeri yarışmalar, bir sürü şeyin yanında şunu da gösterdi: Herkes ünlü olmak istiyor. Şarkıcı, olmadı oyuncu, o da olmadı dizici, sunucu ya da futbolcu. Eh, kimseye “Ne gerek var şimdi, otur oturduğun yerde!” demeye hakkımız yok, isterler elbet; renkli hayat-eğlence bu işte, para bu işte. Böyle bir toplu isteğin elbette tatsız bir yanı da var. Hiç normal seyirci – dinleyici kalmayabilir geriye…
Ama, “Rekabet bunu gerektiriyor zaten” der, birbirimizi dinler ya da seyrederiz artık, bu saçma durum da böyle çözülür. Ünlü olmanın yolunu bir şekilde açmış olanlardan ikisinin, Bayhan ve Sezen’in albümleri henüz yayınlandı. Bayhan ilk, Sezen ise ikinci Ahmet Özden postasından.