KARANLIK BİR DÜNYAYA ATILAN YUMRUKLAR
Doğumu sırasında annesi vefat ettiği için babasıyla her daim mesafeli bir ilişkisi olan Ferit Kamacı, profesyonel boksör olmak istemiş ama bu hedefini gerçekleştirememiş bir gençtir. Ama bu spora olan tutkusunu zaman zaman sokaklarda, illegal ortamlarda boks yaparak tatmin eder. Öte yandan eşi hamile olan taksici abisine de yardım amacıyla geceleri çalışır. Lakin yeni bir gece kulübünün açılışı dolayısıyla gösteri maçı yapmak için çıktığı ringde profesyonel bir boksörü yenince karışıklık yaşanır. Ferit’in yenilmesi üzerine para yatıran mafya şefi sonuca isyan eder, ortalık kana bulanır. Peşi sıra yakın dönemli bir hesabı kapatmak isteyen kulüp sahibinin hamlesi ailesine büyük bir acı yaşatır. Ferit sevdiği kadınla birlikte hem kendi geleceğini kurtarmak hem de intikam almak durumundadır.
GAİN adlı platformda gösterilen ve çok tutulan bir dizinin (Dengeler: Biri Olmak) sinema versiyonu olan ‘Dengeler’in konusu özetle böyle. Yönetmenliğini Süleyman Mert Özdemir’in üstlendiği yapıma dinamik bir anlatım ve kurgu hâkim. Öykü aynı zaman düzleminde üç ayrı karakterin; Ferit’in, küçük çaplı mafya şefi İlyas’ın ve Ferit’in ‘Alamancı’ akrabası Babür’ün cephesinden anlatılıyor. Nihayetinde bu üçlü aktarım, ana arterde birleşiyor ve parçalar tamamlanıyor.
Film, arka planında sınıfsal olarak toplumsal piramidin alt noktalarında seyrederken hayata dürüstlük ve inanç bağlamında tutunan insanları perdeye taşıyor. Onların karanlık bir dünyanın içine çekilmesine ait bir hikâye anlatıyor. Genel manzara itibariyle İngiliz suç filmlerini andıran ‘Dengeler’, aksiyona itibar eden bir anlayış ve hüzünlü görünen ama ilk elde hemen silaha başvuran, başvurmak zorunda kalan karakterlerle ilerliyor. Bu açıdan izlenmesi yer yer zevkli. Fakat ben öykünün bağlandığı yeri, genel gidişata göre pek mantıklı ve manalı bulmadığımı belirtmeliyim.
ŞİDDET ODAKLI DİNAMİKLER
‘Dengeler’de Ferit Kamacı’yı (bu isim acaba ünlü boksörümüz Cemal Kamacı’ya bir gönderme mi) Cihangir Ceyhan, babası Halil İbrahim’i Mazlum Çimen, mafya şefi İlyas Kargı’yı Erol Babaoğlu ve Babür Taha’yı Tanju Bilir canlandırıyor.
Sonuçta karanlık bir dünyanın dengeleri arasında yol alan, şiddet odaklı bir yapının dinamiklerini perdeye taşıyan, mafyaya ve ikiyüzlü ‘eril’ değerlere vurgu yapan, senaryosunu Sarp Kalfaoğlu’nun kaleme aldığı ‘Dengeler’ sürükleyici stiliyle izlenebilir bir yapım.
UĞUR VARDAN (HÜRRİYET/12.10.2024)