AĞLAMA BOŞ YERE
"Işıkları karartılmış salonda dansedenler yerlerine oturmuşlardı. Kahkahalar sigara dumanlarına karışıyordu. Pistin kenarındaki piyanonun başına genç bir adam geçti. Parmakları bir müddet tuşlar üzerinde dolaştı. Sonra genç ve güzel bir kadını mikrofona davet etti. 'Şimdi' dedi, 'Size genç şantüz Gönül Turgut' u takdim ediyoruz. 'Salon önce alkışlara boğuldu. Az sonra alkışlar ve konuşmalar kesildi. Mikrofonda romantik bir parçanın sözleri, orkestranın eşliğinde salona yayılıyordu..."
1962 tarihli SeS dergisinin bir sayısı, Gönül Turgut' u böyle başlayan bir yazı ile okurlarına tanıtmış. Türkçe pop henüz başlamamış bile. Fecri Ebcioğlu; daha sonra bir çığır açacak olan 'Bak Bir Varmış Bir Yokmuş' u henüz yazmamış. Sahnelerde, Ayten Alpman, Rüçhan Çamay, Erol Büyükburç, Gönül Yazar, Tülay German fırtına gibi esiyor. Ama henüz kimse Türkçe söylemiyor. Çoğunlukla caz söyleniyor... Repertuarına popüler birkaç şarkı almak isteyenler de; İtalyanca, Fransızca ya da İspanyolca şarkıları tercih ediyorlar.
Henüz 62' nin başlarındayız. Bir süre sonra Fecri Ebcioğlu 'Bak Bir Varmış' ı yazacak, Tülay German 'Burçak Tarlası' nı aranje edip söyleyecek, Erol Büyükburç Kırık Kalp' i besteleyecek ve 'Balkan Festivali' ydi, 'Altın Mikrofon' du, Türk Popu kıyamet gibi her tarafı saracaktı... Henüz Ajda Pekkan yok, henüz Berkant yok, Kamuran Akkor yok, Sezen Cumhur Önal yok... Ama Gönül Turgut var... Ülkemizin efsanevi şarkıcılarından. Tıpkı Sevinç Tevs, Ayten Alpman, Tülay German, Erol Büyükburç ve Alpay gibi...
'Türkçe Pop' tan da önce sahnelerimizde fırtına gibi esmiş olanlardan. SeS' in muhabiri, Gönül Turgut' u 'Çayhane' de seyredip yazmış bu yazıyı. 'Çayhane' de dönemin önemli kulüplerinden bir tanesi... Gönül Turgut' un, Şerif Yüzbaşıoğlu, Celal Bozsoy ve Şevket Uğurluel orkestraları ile başlayan şarkıcılık yaşamı 'Çayhane' nin mukavelesi ile tamamen değişiyor ve profesyonel müzik yaşamına ilk adımı atmış oluyordu. O gece Gönül Turgut' un ikinci şarkısı 'kıvrak bir İspanyol melodisi' ymiş... 'Pist bir anda orkestraya ayak uyduran çiftlerle' dolmuş... Gelin biz 'çift' lerin, orkestraya zar zor uydurdukları ayaklarını bozmalarına sebep olmayıp oradan çekilelim ve şarkıcımızın 45' lik macerasına bir göz atalım...
VE BEN YALNIZ
Gönül Turgut' un bilebildiğim ilk 45' likleri Regal' den çıkmıştır. Superstar' ının Ajda Pekkan olduğu Regal plak. 60' ların ikinci yarısında epeyce önemli 45' lik basmıştı. Bunların bir bölümü de Gönül Turgut' a aitti. Rahbani Brothers' ın bir şarkısının Türkçe versiyonu olan 'Biraz Yüz Ver', Selmi Andak' ın bir bestesi olan 'Vazgeçtim Bu Aşktan' bunların en önemlileri... Her ikisinin de sözlerini Fecri Ebcioğlu yazmış. Sanatçı daha sonra Philips' e transfer olur. Çalıştığı klüpler de değişmektedir...
Gönül Turgut, 45' liklerle artan ününe paralel olarak, daha iyi şartlarla çok parlak teklifler almaya başlar. 'Çayhane' den 'Yeşil Horoz' a, oradan da 'Viski A Go Go' ya geçer. 'Viski A Go Go' da 'Playboy' ile birlikte dönemin en popüler iki klübünden biridir zaten... Philips' ten arka arkaya plaklar çıkar. Fecri Ebcioğlu' nun yazıp bestelediği 'O Yaz Gecesi', kimbilir kime ait iki yabancı şarkı üzerine yazılmış 'Uzat Artık Elini/Kim için Ne için' oldukça fazla tutulur. Ama asıl kıyamet kopartan' lik 'Üzüntüyü Bırak Sen Yaşamaya Bak' olur. Mary Hopkin' nın 'Those Were the Days' adlı şarkısının onlarca Türkçe versiyonundan biri olan bu plak, Semiramis Pekkan' ın 'Be Ne Biçim Hayat' adlı şarkısından sonra en çok tutulan ikinci versiyon olur. Bunun en önemli nedeni Gönül Turgut' un o aralar çok popüler olmasıdır. Bir diğer nedeni de plağın 'B' yüzüdür. Mina' nın çok hoş bir şarkısına yine Fecri Ebcioğlu söz yazmıştır: 'Ağlama Boş Yere... ' Bize; Gelmedi Diye-Sevmedi Diye' üzülmemizi ve ağlamamızı tavsiye eden şarkıyı çok sever ve hatta inanırız. 'Biraz Gururlu Ol-Budur En Güzel Yol' sözleri bize de çok 'makul' gözükür. Artık kimbilir nereye kadar?..
Muhtemelen yeni bir Ajda Pekkan şarkısına kadar... O zamanlar Ajda Pekkan' ın henüz 'post-feminizm' günleri başlamamıştı ve her durumda, her şart altında sevmekten yanaydı superstarımız. 'Sev Sen de Gönlünce' demiştir muhtemelen ve biz Gönül Turgut' u bir kenarda bırakıvermişizdir.
HATA BENDE
Ama öyle olmadı. Aksine o bizi bıraktı. Disko' dan Selmi Andak' ın bestesi (daha önce de Sevinç Tevs' in söylemiş olduğu) 'Ve Ben Yalnız' ı yapar ve 'öncesiz sonrasız' bir şekilde sona erdirir müzik hayatını. Bir zamanlar Beşiktaş' ın başkanlığını yapmış olan Mehmet Üstünkaya ile evlenir ve onu unutmamızı ister... Unuturuz da sonuçta. Yirmi Küsur yıldır Gönül Turgut' tan hiç ses yok. Yakın bir zamanda, Fikret Şeneş' in evinde, bir röportaj sırasında eskilerden konuşurken, söz Gönül Turgut' tan da açıldı ve Fikret Şeneş moda dergilerinden birini açarak 'bakın bu yakın bir zamanda yayınlandı' deyip Gönül Turgut' un bir fotoğrafını gösterdi bize. 'Açılışlar-davetler' in birinde çekilmiş bir fotoğraftı bu ve hala çok güzel, çok şık bir Gönül Turgut gülümsüyordu fotoğrafta.
'Hata Bende' diyordu bir şarkısında Gönül Turgut. Ama gelmiş geçmiş en önemli şarkıcılarımızdan birinin henüz tek bir şarkısını bile CD üzerinde bulamıyorsak hata herhalde bizim şirketlerin olmalı...
Hata Philips ve diğerlerinin... Philips dışarda herşeyi diske aktarmışken bizde oturmayı tercih ediyor
Belki de hata benim. Bütün bunlara ihtiyacımız olduğu yanılsamasına belki fazlaca kapılır oldum.
BULURSANIZ KAÇIRMAYIN
Biraz Yüz Ver-Regal-45' lik
Uzat Artık Elini-Philips-45' lik
Üzüntüyü Bırak Sen Yaşamaya Bak-Philips-45' lik
Ve Ben Yalnız-Disco-45' lik
NAİM DİLMENER