'KAPTAN, NEDİR BU DUMAN?'
Türkiye'de rock müzikle ilgili yapılan çalışmalar genellikle Anadolu Pop/Rock dönemiyle başlar. Bu doğrudur da. 1970'lerin ikinci yarısında ise Anadolu Rock birçok sebepten ötürü, ki bu sebepler de ayrı bir yazının konusudur, yavaş yavaş sönümlenir. 12 Eylül darbesi sonrasında ise, ülkedeki müzik iklimi, diğer her alanda olduğu gibi bambaşka bir veçheye girer. Bu dönemde Türkçe rock müzik olur mu sorusunun tekrar gündeme geldiğini biliyoruz. Paneller düzenleniyor v.s.
1990'ların başında pop müziğin büyük bir ivmeyle geri dönüşü sonrasında bir kaos dönemi yaşandı. Ancak, bugün 90'lar romantizmi yapılırken dipten derinden hareket eden Türkçe sözlü rock müzik konusuna pek değinilmiyor. 1990'larda birçok grup popüler olmamalarına karşın ısrarla Türkçe rock parçalar ürettiler. Kesmeşeker, Bulutsuzluk Özlemi, Whisky, Mavi Sakal, Pilli Bebek ve geri dönen Moğollar sadece aklıma ilk gelenler.
Bu ve bunun gibi sebeplerden ötürü, 2000'li yıllar rock müziğin patlayacağı öngörüleriyle bekleniyordu. Büyük stadyum konserleri ve 2000 yılındaki açık havada festival denemeleri bunun öncüleri olarak yorumlanıyordu. Kimilerine göre Volvox'tayken İngilizce söyleyen Şebnem Ferah ve Özlem Tekin'in Türkçe rock müzik yıldızı olma süreci buna referanstır.
Bir başka yorum da Teoman'ın yaptıkları üzerinden geliştirilebilir. Müslüm Gürses'in Ortaçgil ve Teoman parçalarını yeniden yorumlaması da başka bir pencere açabilir.
2003 yılında Mor ve Ötesi ve Duman da rüzgarı ivmelendirdi. O zamandan bu zamana rock müzikte birçok ara dönem yaşandı denebilir.
Türkçe üretilmesi hususundaki tartışma kuvvetle muhtemeldir ki artık tarihe karıştı. 2020 yılındayız ve covid 19 virüsüyle karşı karşıya kalmasak bu yaz Türkiye'nin muhtelif şehirlerinde otuza yakın açık hava rock festivali yapılacaktı. Yeni gruplar, eskilerin bir kısmı v.s. sahne alacaktı.
2020 yılının bir başka özelliği de Kesmeşeker'in 30. yılı olmasıydı. Muhtemelen Kesmeşeker de 30. yılını birden fazla başlıkta kutlayacaktı.
Takvim biraz sarkmış olsa da 30. yılında Kesmeşeker'i anmakta fayda var. Tabii Cenk Taner'le anacağız.
Kesmeşeker'in kaynağı Cenk Taner 30 yıla Kesmeşeker adıyla sekiz albüm, kendi ismiyle yayımladığı iki solo albümle birlikte 10 yapıt sığdırdı. Bunlardan hiçbirinin “best of” niteliği taşımaması Kesmeşeker'le ilgili yazılabilecek ilk cümlelerden biri. Üstelik 20. ve 25. yılı da konserlerle ve yeni albümlerle geçirdi.
Bugün birçok topluluğun esinlendiği Cenk Taner, kendi kuşağında hala yeni şeyler üreten ve çok sayıda konser veren az sayıda isimden biri.
Şarkı sözü yazarlığında, özellikle 2000 yılında yayımladığı İzin Vermedi Yalnızlık albümüyle başka bir aşamaya geçtiğini ilan etmişti. Ardından, 2004 yılında Kum albümünü yayımladı. Demirhan Baylan'la bu albümde tekrar bir araya gelmişti. Sonrasında uzun bir sessizlik dönemi yaşadı. 2011 yılında, geçmişte Kesmeşeker'de çalmış Can Alper, Emre Sarıtunalılar ve Tansu Kızılırmak'la beraber Doğdum Ben Memlekette'yi, 2013 yılında Cenk Taner ismiyle yayımlanan ikinci albüm olan Yoldan Çıkmış Şarkıları yayımladı. Dört yıl sonra da, 2017'de Kadıköy isimli bir albümle 10. albüme ulaştı.
Cenk Taner gerçek anlamda bir şarkı yazarı. Türkiye'de kendi tarzını yaratabilmiş az isimden bir tanesi. Muhakkak etkilendikleri var. Bunları, yazdığı şarkı metinlerini takip ettiğinizde görebiliyorsunuz. Ancak, bunlardan iyi izole olabilmiş şarkı metinleri oluşturuyor.
Cenk Taner'in dinleyicisiyle kurduğu iletişim de sıra dışı. Konserleri takip edenler kolaylıkla gözlemleyebilir. Kendi dinleyicisiyle doğrudan, bire bir iletişim kurabilen belki de tek isim. Üstelik şarkılarında kullandığı cümlelerin kolaylıkla anlaşılacağını, hemen ezberleneceğini söylemek de kolay değil. Öyle ki, yaptığı atıfların bir kısmı, toplumsal tarihten izler taşıyor.
Buna verebileceğimiz en çarpıcı örnek, Metin Kurt Yalnızlığı isimli parçası. Birçok genç Metin Kurt'u onun şarkısıyla tanıdı, geçmişten tanıyanlar da o metaforla Metin Kurt'u hatırladı. Parçayı dinlemiş ve sevmiş olan Metin Kurt'la ben de Cenk Taner sayesinde birebir tanışma fırsatı bulmuştum. Buradan nam-ı diğer ‘Çizgi Metin'i de analım…
30. yıl için de yeni şarkılar hazırladığını duymuştuk. Muhtemelen salgının hayatımızdan ayrılacağı o günlerle birlikte Kesmeşeker'in yeni albümünü karşılayacağız. En azından umuyoruz.
Tarih boyunca, yazarlar, ressamlar ve müzisyenlerle özdeşleşen Kadıköy'ün 21. yüzyıldaki kaptanı Cenk Taner. Kadıköy, şarkılarında önemli bir yer tutuyor. İçinden Kadıköy geçen üç Cenk Taner şarkısıyla yazıyı bitirelim.
- Yağmur, 1995, Tut Beni Düşmeden
- Buradan Uzaklara, 2000, İzin Vermedi Yalnızlık
- Aşklar Bizi Terketti, 1999, İçinde İçindekiler Vardır
Bonus: Silah Sesinde Yunuslar, 2013, Yoldan Çıkmış Şarkılar