DERİN İZ BIRAKAN FİLMLER
2020, her sektör gibi sinema sektörü için de zorlu ve ekonomik açıdan sorunlu geçti. Salonlar, COVID-19 tedbirleri kapsamında iki kez kapandı; nisan, mayıs, haziran ve aralık aylarında vizyona film girmedi. Biz de bu tablo içinde gösterim şansı elde eden yapımlar arasında bir sıralamaya gittik. İşte yılın vizyon görmüş yabancı ve yerli yapımları.
1) Avustralya tarihinin en ilginç figürlerinden
KELLY ÇETESİ’NİN GERÇEK HİKÂYESİ / TRUE HISTORY OF THE KELLY GANG
Kimilerine göre bir halk kahramanı, kimilerine göre azılı bir katildi. Justin Kurzel’in filmi Avustralya tarihinin en ilginç figürlerinden İrlanda kökenli yasadışı karakter Ned Kelly’nin kısa sürmüş hayatını etkileyici bir atmosferde anlatıyordu.
2) Yıkılmadım, ayaktayım...
BOYALI KUŞ / THE PAINTED BIRD
İkinci Dünya Savaşı ortamında küçük bir Yahudi çocuğun her türlü şiddet ve taciz altında hayatta kalma mücadelesi. Jerzy Kosinski’nin ünlü romanını Vaclav Marhoul, çarpıcı, sarsıcı anlar ve siyah-beyaz görüntüler eşliğinde perdeye taşımış.
3. Tercümanın vicdanı
RESMİ SIRLAR / OFFICIAL SECRETS
Gerçek bir olayın sinemadaki yansıması: 2003’te Irak’ı işgal için gerekçeler üreten ABD, İngilizlerden yardım ister. İstihbarat Servisi’ne bağlı bir birimde tercüman olarak çalışan Katharine Gun da cesurca davranır ve yardım çağrısı niteliğindeki bir belgeyi vicdani gerekçelerle basına sızdırır. Gavin Hood’un filmi, medya etiği ve ilkeleri konusunun da altını çiziyordu.
4. Kimya devine karşı...
KARANLIK SULAR / DARK WATERS
Kararlı bir avukatın (ismi Robert Bilott) insan sağlığına aldırmadan kimi deneylere imza atan, kullandığı bileşimlerdeki maddelerle çevredeki birçok canlıya zarar veren ve ölümcül hastalıklara ortam hazırlayan kimya devi DuPont’a karşı 20 yıllık mücadele... Todd Haynes’in filmi hukukun ve vicdanının sesi olan bir karakteri anlatıyordu.
5. İnsanlık tarihinin günahları
BARBARLARI BEKLERKEN / WAITING FOR THE BARBARIANS
Nobel’li J. M. Coetzee’nin romanının Ciro Guerra tarafından yapılmış uyarlaması, sömürgeci rejimlerin acımasız refleksleri ve insanlık tarihinin günahları üzerinde metaforlar eşliğinde gezinirken günümüze de mesajlar yolluyordu.
6. Hem absürt hem gerçek
SONSUZLUK ÜZERİNE / OM DET OANDLIGA
Roy Andersson’un kendine özgü bakışı eşliğinde birbirinin içine geçmiş, modern insanlık halleri, dramları, durumları... Absürt ama her birinin yaşadığımız toplumlarda karşılığı olan kadrajlar, çelişkiler, anlar...
7. Masumiyet nasıl yitirilir?
BAL ÜLKESİ / HONEYLAND
Bir tür ‘tabiat ana’ kimliğine sahip Hatice’nin kendi içinde dört başı mamur hayatının komşularıyla birlikte dağılması ve piyasa ekonomisinin dayattığı hırsla masumiyetini yitiren insanlara dönüşmesinin öyküsü. Tamara Kotevska-Ljubomir Stefanov ikilisinin filmi, çarpıcı ve çevreci bir ‘kıssadan hisse’ydi.
8. Tablo gibi görüntüler
PİNOKYO / PINOCCHIO
İnsan olmak için çabalayan bir kuklanın baba figürüne karşı verdiği mücadele... Carlo Collodi’nin ünlü eserini Matteo Garrone, karanlık ve tablo estetiğinde görüntüler eşliğinde perdeye taşımış.
9. Pizzacının aşkı
BEDENİMİ KAYBETTİM / J’AI PERDU MON CORPS
Bedeninden ayrılmış bir el ve onun vücudunu bulmak için verdiği uğraş. Jeremy Clapin imzalı bu etkileyici animasyon, bir pizza kuryesiyle âşık olduğu kız arasındaki hikâyenin de ifadesi...
10. Geçmişin peşinde
ANNELERİMİZ / NUESTRAS MADRES
Guatemala’da askeri cunta zamanı babası faili meçhule kurban giden yönetmen Cesar Diaz’ın yaşadıklarından yola çıkarak çektiği film, bir antropoloğun, kocasının kemiklerini arayan Maya yerlisi bir kadın vasıtasıyla kendi geçmişinin peşine düşmesinin hikâyesiydi.
BEŞ DE YERLİ FİLM
1. NASİPSE ADAYIZ
Ercan Kesal ilk uzun metrajında kendi romanını sinemaya taşırken, İstanbul’da bir belediyenin başkan aday adayı olan doktor Kemal Güner ve onun bir günlük hikâyesini işliyordu.
2. NUH TEPESİ
Yıllar sonra yolları kesişen bir baba-oğul ve arka planda iletişimsizlik, zamanında reddedilen değerlerle yüzleşme... Yönetmen Cenk Ertürk’ün filmi, derdini başarıyla aktarıyordu.
3. AŞK TESADÜFLERİ SEVER 2
Yolları kesişen ve iki farklı zaman diliminde gelişen hüzünlü ve seyircinin gözyaşlarını teslim alan öyküler... Ömer Faruk Sorak ve İpek Sorak kadim kültürel kodlara vurgu yapıyordu.
4. S1F1R B1R
“Sıfır Bir: Bir Zamanlar Adana’da” dizisinin sinemadaki yansıması olan filmde Kadri Beran Taşkın tek çözümün neredeyse şiddet olduğu bir dünyayı resmediyordu.
5. KAPAN
Adada bir grup balıkçı... İçlerinden biri kaybolur. Vahşi kurdun ortaya çıkmasıyla dengeler tamamen değişir. Seyid Çolak imzalı bu ilk film ahlaki ve vicdani meselelere vurgu yapıyordu.
UĞUR VARDAN (HÜRRİYET/26.12.2020)