NAİM DİLMENER'LE GEÇMİŞ ZAMANIN İZİNDE

BİR SÜRÜ MELEKLER, NE DERDİN VAR DERLER

21 Ocak 2024 Pazar 10:52
NAİM DİLMENER'LE GEÇMİŞ ZAMANIN İZİNDE

"Işıkları karartılmış salonda dans edenler yerlerine oturmuşlardı. Kahkahalar sigara dumanlarına karışıyordu. Pistin kenarındaki piyanonun başına genç bir adam geçti. Parmakları bir müddet tuşlar üzerinde dolaştı. Sonra genç ve güzel bir kadını mikrofona davet etti. 'Şimdi' dedi, 'size genç şantöz Gönül Turgut'u takdim ediyoruz.' Salon önce alkışlara boğuldu. Az sonra alkışlar ve konuşmalar kesildi. Mikrofonda romantik bir parçanın sözleri, orkestranın eşliğinde yayılıyordu..."
1962 tarihli Ses dergisinin bir sayısı, Gönül Turgut'u böyle başlayan bir yazı ile okurlarına tanıtmış. Türkçe pop henüz başlamamış bile. Fecri Ebcioğlu daha sonra bir çığır açacak olan 'Bak Bir Varmış Bir Yokmuş'u henüz yazmamış. 
Sahnelerde Ayten Alpman, Rüçhan Çamay, Erol Büyükburç, Gönül Yazar, Tülay German fırtına gibi esiyor. Ama henüz kimse Türkçe söylemiyor. Çoğunlukla caz söyleniyor .Repertuarlarına popüler birkaç şarkı almak isteyenler de İtalyanca, Fransızca ya da İspanyolca şarkıları tercih ediyorlar. 
Henüz 62'nin başlarındayız. Bir süre sonra Fecri Ebcioğlu 'Bak Bir Var-mış...'ı yazacak, Tülay German 'Burçak Tarlası'nı aranje edip söyleyecek, Erol Büyükburç 'Kırık Kalp'i besteleyecek ve Balkan Festivali'ydi, Altın Mikrofon'du derken Türk popu kıyamet gibi her tarafı saracaktı... 
Henüz Ajda Pekkan yok, henüz Berkant yok, Sezen Cumhur Önal yok... Ama Gönül Turgut var...Ülkemizin efsane şarkıcılarından. Tıpkı Sevinç Tevs, Ayten Alpman, Tülay German, Erol Büyükburç ve Alpay gibi...'Türkçe pop'tan da önce sahnelerimizde fırtına gibi esmiş olanlardan. 
Ses'in muhabiri, Gönül Turgut'u Çayhane'de seyredip yazmış bu yazıyı. Çayhane de önemli kulüplerden bir tanesi. Gönül Turgut'un, Şerif Yüzbaşıoğlu, Celal Bozsoy ve Şevket Uğurluer orkestraları ile başlayan şarkıcılık yaşamı Çayhane ile mukavelesi ile tamamen değişiyor ve profesyonel müzik yaşamına ilk adımı atmış oluyordu. O gece, Gönül Turgut'un ikinci şarkısı "kıvrak bir İspanyol melodisi"ymiş...
"Pist bir anda orkestraya ayak uyduran çiftlerle" dolmuş...Gelin biz 'çift'lerin, orkestraya zar zor uydurdukları ayaklarını bozmalarına sebep olmayıp aradan çekilelim ve şarkıcımızın 45'lik macerasına bir göz atalım...

VE BEN YALNIZ
Gönül Turgut'un bilebildiğim ilk 45'likleri Regal'den çıkmıştır. Superstarının Ajda Pekkan olduğu Regal Plak, 60'lann ikinci yarısında epeyce önemli 45'lik basmıştı. Bunların bir bölümü de Gönül Turgut'a aitti. Rahbani Brothers'in bir şarkısının Türkçe versiyonu olan 'Biraz Yüz Ver', Selmi Andak'ın bir bestesi olan 'Vazgeçtim Bu Aşktan' bunların en önemlileri... Her ikisinin de sözlerini Fecri Ebcioğlu yazmış. 
Sanatçı daha sonra Philips'e transfer olur. Çalıştığı kulüpler de değişmektedir; Gönül Turgut, 45'liklerle artan ününe paralel olarak, da-ha iyi şartlarla çok parlak teklifler almaya başlar. Çayhane'den Yeşil Horoz'a, oradan da Viski A Go Go'ya geçer. Viski A Go Go da Playboy ile birlikte dönemin iki kulübünden biridir zaten... Philips'ten arka arkaya plaklar çıkar. Fecri Ebcioğlu'nun yazıp bestelediği 'O Yaz Gecesi', kim bilir kime ait iki yabancı şarkı üzerine yazılmış 'Uzat Artık Elini/Kim İçin Ne için' oldukça fazla tutulur. Ama asil kıyamet kopartan 45'lik 'Üzüntüyü Birak Sen Yaşamaya Bak' olur. Mary Hopkin'ın 'Those were the days' adlı şarkısının onlarca Türkçe versiyonundan biri olan bu plak, Semiramis Pekkan'ın 'Bu Ne Biçim Hayat' adli şarkısından sonra en çok tutulan ikinci versiyonu olur. Bunun en önemli nedeni Gönül Turgut'un o aralar çok popüler olmasıdır. Bir diğer nedeni de plağın 'B' yüzüdür. Mina'nın çok hoş bir şarkısına yine Fecri Ebcioğlu söz yazmıştır: 'Ağlama Boş Yere'...Bize, "Gelmedi Diye-Sevmedi Diye" üzülmememizi ve ağlamamamızı tavsiye eden şarkıyı çok sever ve hatta inanırız. "Biraz Gururlu ol-Budur En Güzel Yol" sözleri bize de çok 'makul' görünür. Artık kim bilir nereye kadar?
Muhtemelen yeni bir Ajda Pekkan şarkısına kadar. O zamanlar Ajda Pekkan'ın henüz 'post-feminizm' günleri başlamamıştı ve her durumda, her şart altında sevmekten yanaydı süperstarımız. 'Sev Sen de Gönlünce' demiştir muhtemelen ve biz Gönül Turgut'u bir kenara bırakıvermişizdir.
 

HATA BENDE
Ama öyle olmadı. Aksine o bizi bıraktı. Disko'dan Selmi Andak'ın bestesi (daha önce de Sevinç Tevs'in söylemiş olduğu) 'Ve Ben Yalnız'ı yapar ve 'öncesiz sonrasız' bir şekilde sona erdirir müzik hayatını. Bir zamanlar Beşiktaş'ın başkanlığını yapmış olan Mehmet Üstünkaya ile evlenir ve onu unutmamızı ister. Unuturuz da sonuçta. Yirmi küsur yıldır Gönül Turgut'tan hiç ses yok. Yakın bir zamanda Fikret Şeneş'in evinde, bir röportaj sırasında eskilerden konuşurken, söz Gönül Turgut'tan açıldı ve Fikret Seneş moda dergilerinden birini açarak, "Bakın bu yakın bir zamanda yayınlandı," deyip, Gönül Tur-gut'un bir fotoğrafını gösterdi bize. 'Açılışlar-davetler'in birinde çekilmiş bir fotoğraftı bu ve hâlâ çok güzel, çok şık bir Gönül Turgut gülümsüyordu fotoğrafta.
 'Hata Bende' diyordu bir şarkısında Gönül Turgut. Ama gelmiş geçmiş en önemli şarkıcılarımızdan birinin henüz tek bir şarkısını bile CD üzerinde bulamıyorsak hata herhalde bizim şirketlerin olmalı. Hata Philips ve diğerlerinin... Philips dışarıda her şeyi diske aktarmışken bizde oturmayı tercih ediyor...
Belki de hata benim. Bütün bunların ihtiyaç olduğu yanılsamasına belki fazlaca kapılır oldum. 

NAİM DİMENER



Diğer Yazılar