NAİM DİLMENER'LE GEÇMİŞ ZAMANIN İZİNDE

BİR BAŞKA MASAL

08 Ağustos 2021 Pazar 19:00
NAİM DİLMENER'LE GEÇMİŞ ZAMANIN İZİNDE

Odeon’un “Bak Bir Varmış Bir Yokmus” serisi dördüncü ayağında. Albümde yer alan Juanito’nun şarkısına gönderme yapılarak “Bir Başka Masal” sloganı ile tanıtılmakta olan albüm, hit’ler, iyi bilinen-az bilinen şarkılar, tarihi öneme haiz denemeler dahil tam 20 şarkı getiriyor önümüze; zengin Odeon arşivinden seçilmiş bir başka 20 şarkı… Serinin ilk iki albümü (şimdi Ossi adlı kendi firmasıyla harikalar yaratan) Hakan Eren tarafından hazırlanmıştı.

Bu dördüncüsü dahil son iki albüm ise, Türk popunun efsanevi prodüktörü Nino Varon imzalı; bize başta Nilüfer olmak üzere sayısız güçlü ses, sayısız iyi şarkı sunmuş olan yaşayan efsane Nino Varon. Bu dizinin repertuarına alınacak şarkıların seçimi büyük çapta Odeon arşivinden yapılmakta; ‘Batılı’ bir popüler müziğin ülkemize yerleşmesi için yıllar yılı canla başla çalışmış Odeon’un o dillere destan arşivinden seçiliyor şarkılar, çoğunlukla öyle yapılıyor. Bu temel çerçeve üzerine kişisel seçimler ekleniyor, repertuar belirleniyor. Hakan Eren’in seçimi çoğunlukla çok popüler, çok iyi bilinen, hit olandan yanaydı, haklıydı da; şimdi artık her şey bir parça daha kolay ama bir beş yıl öncesinde, eski şarkıları birilerine sunmak-sevdirmek için bilinçaltını eşelemek, orada duran eski ‘tını’ları ortaya çıkarmak gerekiyordu.

Bunu yapmak için de çok iyi bilinen şarkılara acil ihtiyaç vardı, Hakan Eren de bunu bilerek seçti şarkıları. Nino Varon ise, iyi bilinen şarkıların yanına, kenarda köşede kalmış, az hatta hiç bilinmeyen şarkıları da koymakta. Varon, seçimini bir ‘tarihçi’ gözüyle yapıyor; şarkı ya da şarkıcı, eğer pop dünyamızda yeni bir gelişmeye yol açmış, satmamasına, fazla yaygınlık kazanmamış olmasına rağmen birilerini etkilemiş-dönüştürmüşse, Varon’un listesinde bu şarkılar da yer buluyor kendisine. Ayşegül Aldinç ve Mehmet Teoman’ın “Hastane”si, Cihan Akerson’un “Ayrılsak da”sı, Şehrazat ve Cömert Baykent’in “Söz Sevgilim Söz” adlı şarkıları, bu son gruba iyi birer örnek.

Timur Selçuk’un “Sen Nerdesin”, Semiramis Pekkan’ın “O Karanlık Gecelerde”, Füsun Önal’ın “Bunlar da Geçer”, Modern Folk Üçlüsü’nün “Ağlamak Geliyor İçimden” ve Dario Moreno’nun “Aşkımız Bitti” (ki, bu şarkı daha çok “Deniz Ve Mehtap” adıyla anılır-bilinir) adlı şarkıları ise albümün ‘lokomotif’ şarkıları; nerde çalsa bir ağızdan söylenen, söylenirken bin bir hatıra çağrıştıran şarkılar… Bunlara ilaveten de, soyadını henüz değiştirmeden, “Sultan-ı Yegah”ı yapıp kanatlanmadan önce, Nur Yoldaş’ın Nur Belda adıyla yaptığı “Bile Bile”, üstadların üstadı Selmi Andak’ın, Ayla Algan’ın sesinde hayat bulmuş şarkısı “Selvi Boylum” ve diğer şarkılar…

“Bak Bir Varmış…”ın dördüncü albümü, diğer üç albüm gibi oldukça önemli bir albüm. Konservatuarlarda ders veren öğretim görevlilerinin (mesela Sayın Songül Ata’nın), popüler müziğimizden söz açtıklarında, anlattıklarını örneklemek için başvurdukları bu ‘dizi’, hem ‘tarih’ bilmek-öğrenmek, hem de gündelik hayatın sıkıntısını dağıtmak için iyi, çok çok iyi bir kaynak.

 

İSTANBUL’DA BİR GECE

Yurt dışındaki firmalar da Türk popu ile oldukça ilgili; hem bugünü hem de dünüyle. Tarkan’ın (İngilizce değil) Türkçe şarkılarla 1999 ve 2000 yıllarında estirdiği şiddetli rüzgarlar sonrasında doğan bu ilgi hala da sürmekte. Son birkaç ay içinde başta Edip Akbayram ve Selda olmak üzere (ki bunlar, ayrı bir yazının konusu olacak fazla ve çeşitli) çok sayıda sanatçımızın albümü raflara çıktı. Karışık ya da derleme dediğimiz albümler de eski hızıyla yapılmakta. Hem ‘artist’ hem ‘derleme’ albümlerdeki en önemli ‘tuhaf’lık, bu albümlere alınmış şarkıları yazanlara-söyleyenlere telif ödenmiyor oluşu. Telif hakları dendiğinde mangalda kül bırakmayan Avrupa ve İngiltere, iş Türkiye ve benzeri (Mısır, Lübnan, İran, Suriye gibi) bir ülkenin ‘hak’larına geldiğinde bütün bildiklerini unutuyor ya da bir kenara itiyor. Telif-melif iplenmeden yapılmış bu albümlerden biri de “Love, Peace&Poetry” adlı albüm; “Turkish Psychedelic Music” gibi bir alt başlığı da olan bu albüm Selda, Özdemir Erdoğan, Alpay, Mazhar Ve Fuat (“Türküz Türkü Çağırırız”), Erkin Koray (“Yağmur”), Hardal, Cem Karaca, Üç Hürel (“Ağlarsa Anam Ağlar”), Barış Manço, Moğollar, Bülent Ortaçgil (“Sen Varsın”) ve Erkut Taçkın (“Gitmek Düştü Bana”) gibi, (‘imza’ peşinde koşulduğunda durulacağı-tökezleneceği-vazgeçileceği için) hayatta bir araya gelmez-getirilmez! isimleri toplamış tek bir albüme.

Repertuar çok çekici, inanılmaz ölçüde çekici ama ‘defo’lu işte, keşke her şey düzgün yapılabilseymiş… “A Wide Selection Of Turkish Jazz And Funk” gibi iddialı bir üst-alt başlığa sahip olan “Bosporus Bridges”in repertuarı da ‘rüya’ gibi: Emin Fındıkoğlu, Erkut Taçkın (“Sevmek İstiyorum”), Erol Pekcan ve Durul Gence gibi, bizim buralarda pek fazla (ya da hiç) CD yüzü görmemiş epeyce isim, bu albümle birlikte ‘dijital’ çağa ilk (ya da ikinci) selamını çakma imkanını bulmuş… “Traditional Ottoman Music Meets The Latest Turkish Beats” gibi bir üst başlığı olan ve daha çok Doublemoon’un (Mercan Dede, Baba Zula, Laço Tayfa, gibi) sanatçılarını bir araya toplamış olan iki disklik “A Night In Istanbul” adlı albümde ise, her şey yapılması gerektiği gibi yapılmış; öyle görünüyor. Muhtemelen, Pozitif Edisyon’un başındaki Ali Coşar’ın katkılarıyla hayat bulmuş bu albüm, en az bizim buralarda yapılan “East 2 West”ler kadar çekici, çarpıcı. Hatta fazlası var; Erkin Koray’ın “Fesüphanallah”, Kirpi’nin “My Name Is Kirpi” gibi fazlası ya da ikramiyesi.

Türk popunun geçmişinin dijital çağa transferi çok zor, çok sorunlu-problemli gerçekleşiyor. Bu nedenle de, izinli ya da izinsiz, resmi ya da değil, öğle ya da böyle yapılmış her türlü destek ve çaba hiç olmamasından-yapılmamsından iyidir. “Yangında ilk kurtarılacak” damgasını yemiş bir geçmişten söz ediyoruz ve yangın başlamış, dalga dalga yayılmaktayken de, “Seni gidi korsan!” diye birilerinin boğazına sarılmak çok adil bir şey gibi görünmüyor. Ama yine de, yine de, yine de: Ortada mevcut rakam beş-on kuruşsa bile, bu mevcudun küçük bir bölümü olsun, keşke bu şarkılar uğruna çok ter dökmüşlerin cebine girebilseydi. Ah, keşke girebilseydi.

 

BULURSANIZ KAÇIRMAYIN

Odeon’un “Bak Bir Varmış Bir Yokmuş”ları

Ossi’nin “Bir Zamanlar”ı

Kalan’ın “Yeşilçam Şarkıları”

İki disklik “A Night In Istanbul” albümü

Dört disklik “Best Of Turkish Pop” albümünün vol.1 ve 2’si

Dört disklik “Şıkıdım: The Best Of Turkish Pop” albümünün vol.1 ve 2’si

Love, Peace&Poetry (Turkish Psychedelic Music)” albümü

(A Wide Selection Of Turkish) Bosporus Bridges (Jazz And Funk)” albümü

 

SAKIN YAKLAŞMAYIN

“The Best Of Turkey…” diye başlayan ve lafı mutlaka “Bellydance”ye getiren ‘turistik’ albümler

 

KEŞKE OLSA

Telif ücretleri düzgün bir biçimde yaratanın-yazanın-söyleyenin cebine giren karma albümler

 

KEŞKE OLMASA

(Bir ‘izlek’, bir ‘metafor’, bir ‘formül’, bir ‘slogan’ olarak) “Bellydance”

 

NAİM DİLMENER

[email protected]

 



Diğer Yazılar