19 MART 2021
Siz değerli okuyucularla, henüz vizyon filmsiz kaldığı ilk günlerden bu yana, 2020 Mart ayından bu güne, artık hayatta olmayan canım ‘Sinema’ dergisindeki ‘Sinemadan Çıkmış İnsan’ adlı köşemde, geçmiş sayılarda yayınlanmış eski yazılarımı paylaşıyordum. Tam bir yıl geçti. 5 Mart 2021’den itibarense, sinema salonları perdelerini açana dek, her yeni hafta, o tarihe ait eski ‘sinemadan çıkmış insan / vizyonda bu hafta köşeleri’ sizlerle olacak! Yani ‘tarihte bu haftaya’ bakacağız! Bu hafta epey eskiye, 19 Mart 2004’e dönüyoruz ve tam tamına on yedi yıl önce bugün vizyona ne girmiş, tekrar anımsıyoruz… Vizyon madem halen filmsiz, evlerdeyiz; her hafta naçizane iyi filmler ve diziler önermek isterim sizlere… ‘Önce Tavsiyeler’ adlı bu yeni bölüm, sizlere her hafta sinema tarihinden 5 klasik film ve popüler olsun olmasın; ‘Sinemadan Çıkmış İnsan’ın beğendiği ‘güncelleri’ öneriyor!
ÖNCE TAVSİYELER…
SİNEMA TARİHİNDEN 5 KLASİK
Sanma no aji / Bir Güz Öğleden Sonrası
(Yönetmen: Yasujirô Ozu / 1962)
Fallen Idol / Meşum Kadın
(Yönetmen: Carol Reed / 1948)
Kvarteret Korpen / Kuzgun Çıkmazı
(Yönetmen: Bo Widerberg / 1963)
Horí, má panenko / Koşun İtfaiyeciler
(Yönetmen: Milos Forman / 1967)
Dog Day Afternoon / Köpeklerin Günü
(Yönetmen: Sidney Lumet / 1975)
Güncel öneriler
Filmler:
Nuestro Tiempo / Bizim Çağımız
(Yönetmen: Carlos Reygadas)
Meksika’nın kırsal bölgesinde yaşayan ve dövüş boğaları yetiştiren Esther ile dünyaca ünlü bir şair olan eşi Juan’nın öyküsü.75. Venedik Film Festivali’nde dünya prömiyerini yapan yapım, usta auteur Reygadas imzası taşıyor. Aykırı işlerin mesele sahibi isminin yeni filmini kaçırmayın!
Ema
(Yönetmen: Pablo Larraín)
Şilili yaman auteur Pablo Larraín’in sekizinci uzun metrajı farklı ve yeni bir aile modeli öneriyor topluma! Kapitalist bakışın körelttiği, resmi ideolojinin ve baskının çökerttiği insan ilişkisi meselesine, sevgi kavramını da katarak, politik bir alt metin aracılığıyla ‘bu da olabilir pekâlâ’ diyor Larraín! Duygularını ortaya dökmek ve karşı durmak için çok sevdiği dansa sarılan Ema, eşiyle birlikte evlat edindikleri çocuklarının yarattığı felaket durum sonrası, duygusal olarak kopar eşinden. Eşinden biyolojik bir çocuk sahibi olamayan Ema, yolunda gitmeyen birçok şeyi başka bir düzlemde arayacaktır. Her bünyeye göre değil!
Kağıttan Hayatlar
(Yönetmen: Can Ulkay)
Kağıt toplayarak geçinen ve sağlığı giderek kötüleşen Mehmet terk edilmiş bir çocuk bulur. Birden hayatına giren küçük Ali, onu kendi çocukluğuyla yüzleştirecektir. Başrolü popüler isim Çağatay Ulusoy üstlenmiş.
June & Kopi / June ve Kopi
(Yönetmen: Noviandra Santosa)
Endonezya’dan çıkagelen, özellikle ailenin hemen her yaştaki üyesine seslenen sıcak bir hikâye. Genç bir çift tarafından sahiplenilen sokak köpeği, sevgi dolu yeni yuvasına alışırken ailenin pitbull cinsi köpeğiyle de çabucak kaynaşır.
American Murder: The Family Next Door
(Yönetmen: Jenny Popplewell)
Birinci elden ham görüntüleri kullanan bu suç belgeseli, Shanann Watts ile çocuklarının ortadan kaybolmasını ve bunu izleyen feci olayları inceliyor. Karanlık ve sürükleyici.
Diziler:
I Know This Much Is True
(Yönetmen: Derek Cianfrance)
İkiz kardeşler Dominick ve Thomas Birdsey’nin zihinsel hastalıklar ve kişisel trajedilerden iyileşmeye doğru giden yoldaki dokunaklı öyküsünü izliyoruz. Başrolü üstlenen usta aktör Mark Ruffalo’nun Altın Küre kazandığı dramı ıskalamayın!
Zero Chill / Buz Gibi
(Yönetmen: Angelo Abela, Tessa Hoffe)
Yetenekli genç buz patencisi Kayla, ikiz erkek kardeşi Mac’in prestijli bir hokey akademisine kabul edilmesi nedeniyle ailesiyle farklı bir ülkeye taşınmak zorunda kalır. İngiltere yapımı komedi dram, özellikle genç izleyicilere sesleniyor.
Waffles + Mochi / Waffles ve Mochi
(Yönetmen: Jeremy Konner, Alex Braverman)
Meraklı kuklalar Waffles ile Mochi dünyayı dolaşarak yiyeceklere ve kültürlere dair mucizeleri keşfediyorlar. İki dostun yemek pişirmeyi öğrenme maceraları, küçük yaştakiler dahil hemen her yaştaki gurmeyi yakından ilgilendiriyor! Rengarenk ve iştah açıcı.
Under Suspicion: Uncovering the Wesphael Case / Şüphe Altında: Wesphael Davası
(Yönetmen: Georges Huercano, Pascal Vrebos)
Gerçekleşmiş bir suç davası üzerine çekilmiş Belçika yapımı dokümanter, 2013 yılında eşini bir otel odasında öldürmekle suçlanan Belçikalı siyasetçi Bernard Wesphael’in büyük yankı uyandıran dava sürecini aktarıyor. Kapkara ve incelikli!
New Amsterdam
(Yönetmen: Michael Slovis)
Amerika’nın en eski hastanesine yeni atanan direktör Dr. Max Goodwin, mevcut durumu değiştirmek ve hastaların hayatını kurtarmak için harekete geçer. İlham verici ve sürükleyici. Sağlık üzerine yapılmış ‘hasta-doktor-hastane’ mevzulu dizilere sahici, yenilikçi ve tazeleyici bir bakış.
Vizyonda bu hafta (19 Mart 2004)
AFFETMEK ÜZERİNE
Yönetmenliğini ve senaryosunu ‘Asmalı Konak’ dizisinin yönetmeni Çağan Irmak’ın üstlendiği film bir drama-gerilim
MUSTAFA HAKKINDA HERŞEY
Yönetmen : Çağan Irmak
Senaryo : Çağan Irmak
Oyuncular : Fikret Kuşkan, Nejat İşler, Başak Köklükaya, Şeris Sezer, Zeynep Eronat
2003 / Türkiye yapımı
Türkçe / 119 dk.
Genç, başarılı ve aynı zamanda hırslı ve acımasız reklam şirketi sahibi Mustafa, karısı Ceren ve oğluyla mutlu bir yaşam sürmektedir. Ceren bir trafik kazası sonucu ölür. Fakat kaza sırasında yanında biri vardır: Taksi şoförü Fikret. Üstelik Fikret kazadan yaralı olarak kurtulur ve cüzdanından Ceren’in resmi çıkar. Fikret, genç kadının sevgilisidir. Mustafa deliye döner ve Fikret’i kaçırarak, kır evlerine kapatır. Hesap sormaya ve adamı öldürmeye kararlıdır. Fakat geçmişi Mustafa’yı rahat bırakmaz. Geçmişiyle yüzleşmek en zor olan iştir şimdi.
Korunaklı yaşamlarında zorba rolü oynayan insanların da geçmişleri ve kendi gerçekleri olduğunu farklı bir sınıf çatışması ve aşk öyküsüyle anlatıyor Çağan Irmak. Ülkemiz televizyonlarında büyük ilgi gören hatta çılgınlık seviyesinde izlenen ‘Asmalı Konak’ dizisinin yönetmeni Irmak’ın bu ikinci uzun metrajlı filmi, işin özü ‘affetmek’ üzerine. Dokunaklı bir öykü ve iyi bir oyunculuk var filmde. Sarkmalar, kötü diyaloglar, abartılı sahneler içerse de, film vasatın üzerinde bir seyirlik. Drama-gerilim yapısını başarıyla kuran Irmak, oyuncuları da iyi seçmiş. Bazıları tarafından abartılı bulunsa da Fikret Kuşkan, çok başarılı. Nejat İşler ve Başak Köklükaya, gayet iyiler. Anne rolünde oynayan usta aktris Şerif Sezer, her zamanki gibi rolüne çok yakışmış. Sonuç olarak eli ayağı düzgün bir filmle karşı karşıyayız. (6/10)
İLLE DE ‘ROCK’
Bağımsız filmlerin önemli ismi Richard Linklater’in çalışması, ana akım sinemanın elit bir örneği olsa da ‘Rock’la iç içe geçmiş, özgün ruhu olan bir film!
HABABAM ROCK (School of Rock)
Yönetmen : Richard Linklater
Senaryo : Mika White
Oyuncular : Jack Black, Mike White, Joan Cusack, Sarah Silverman, Robert Tsai
2003 / ABD-Almanya ortak yapımı
İngilizce / 108 dk.
Dewey kendi kurduğu Rock grubundan yeteri derecede profesyonel olmadığı gerekçesiyle atılır. Parasız kalan Rockçı çareyi öğretmen olan ev arkadaşı Ned’in kimliğini kullanarak zengin çocuklarının okuduğu bir okula kapak atmakta bulur. Çocuklara; AC/DC, Led Zeppelin gibi ‘klasik ve yaman’ gruplar dinletir, taze beyinlere Rock sevgisini aşılar ve onlardan sıkı bir Rock grubu kurar. Müdire hanım ve veliler durumdan hoşlanmazlar tabii!
‘Before Sunrise / Gün Doğmadan’ (95), ‘Tape / Kaset’ (98) gibi başarılı bağımsız filmlere imza atan yetenekli yönetmen Linklater, bu kez ana akıma gülümseyen bir filmle karşımızda. Ünü artarak yükselen komedyen Jack Black çok başarılı. Özellikle gösterime çıktığında Kuzey Amerika’da büyük ilgi gören film iyi bir komedi. Yılların deneyimli aktrisi Joan Cusack, müdire rolünde oldukça iyi. Sıkı müzik yanında nitelikli komedi arayanlar için iyi bir fırsat. (7/10)
VASAT BİR KOMEDİ
Yönetmenliğini Danny De Vito’nun üstlendiği filmi Drew Barrymore ve Ben Stiller gibi oyuncular dahi kurtaramamış.
ÇATI KATI (Duplex)
Yönetman : Danny De Vito
Senaryo : Larry Doyle
Oyuncular : Drew Barrymore, Ben Stiller, Eileen Essel, Justin Theroux, Amber Valetta
2003 / ABD yapımı
İngilizce / 97 dk.
Alex ve Nancy, New York’ta yaşayan ve önlerinde iyi bir gelecek olan genç ve örnek bir çifttir. Kendilerine ait sıcak bir yuvanın özlemini çekmektedirler. Emlakçıları, onlara bir çatı katı önerir. Fakat o esnada çatı katında ikamet eden Bayan Connolly’nin evden ayrılmaya açıkçası pek niyeti yoktur. Doksan yaşlarındaki kadın genç çiftin kısa zamanda kabusu haline gelir.
Projenin başına başka bir yönetmenden sonra gelen Danny De Vito ve yetenekli Stiller ve Barrymore’a rağmen film oldukça vasat çizgide ilerliyor. Hiçbir yöne doğru sürüklemiyor izleyicisini. Yine de sıkı oyuncuların özel hayranları için ilginç olabilir. 3/10
MURAT ERŞAHİN