Yönetmen, hikaye ilerledikçe masumiyet karinesi, makul şüphe ya da beyan esası gibi hem hukuken hem vicdanen geçerli kavramları, inatla sürdürdüğü belirsizlik perdesinin arkasında tutar ve bizi de davet eder oyuna. Aşina olduğu kilise - çocuk tacizi denkleminde baştan tarafı belli seyirciyi bile objektif olmaya zorlar. Filmin en büyük başarısı da bu bana kalırsa.
‘Reconstruction’ (Türkçeye ‘Yeniden Sev Beni’ olarak çevrilmiş) bir filmin anlaşılmadan da, bilinen anlamda sonu olmadan da etkileyici olabileceğini gösteriyor... Sadece 24 saatle sınırlı fantezi sarmalında gizemli bir aşk kuarteti adeta.... İnsanoğlunun yeni, yeni bir şey, yeni birine ilgisini ince gören Christoffer Boe, Simone ile Aimee’i aynı bedene hapsedip, istenilen kadını görüntüsünü dahi değiştirmiyor. HİLAL ÇETİNDER
Manchester by the Sea, son yılların en iyi yas, ‘üstesinden gelememe’ filmlerinden biri, en iyisi belki. Yeğeninin vasisi olduğunu öğrendiği anda, paralel kurguyla Lee’nin yaşadığı trajik geceye gittiğimiz sahnenin etkisinden çıkmak neredeyse imkansız. Sahnenin eşlikçisi Albinoni’nin Adagio’su (ne çok filmde yer aldı) yine can yakıyor, yine rol çalıyor...
“Mutlu aileler birbirine benzer, her mutsuz ailenin ise kendine özgü bir mutsuzluğu vardır”... Kıyıda köşede kalmış filmlerden biri... ‘Le Herisson - Yaşamaya Değer’, Kirpinin Zarafeti kitabından uyarlanan Fransız filmi. Dış dünyanın pek az olduğu filmde mekan apartman ve sakinlerinin evi.
Buz kesen bir atmosferden üzüntü, kızgınlık ve hatta utanç dahil neredeyse tüm duyguları açığa çıkarmayı başaran filmi nerelere koymalı. Varsa hala, izlemeyen kalmasın istiyor insan...
Yaşamın kendisi kadar gerçek bir masal... Neşeli gibi ama değil, hüzünlü gibi ama çok değil, içinde dans yok ama müzikal... Özetle, masalsı bir müzikal. Yeşilçam melodramlarından aşina olduğumuz her şey var aslında filmde: Güzel bir kız, fakir ama yakışıklı bir erkek ve şartların getirdiğini kullanma becerisine sahip bir anne.
Karakterlerini alışageldik ‘gezici’lerden olup olmamak arasında kararsız bırakan film, riyakarlığımızı tertemiz, akıcı bir dille anlatıyor. Bir grup arkadaşın, olağan poker gecesinde buluşması ve ne yapacaklarına karar verememesi üzerine kurulu olay örgüsü, su gibi akıp gidiyor. Hiç öyle kocaman sözler de söylemiyor.
Seyirciyi tahminleriyle baş başa bırakan, görece sürprizli de bir film. Ama asıl güzelliği hikayeyi anlatım biçimi. Savaşı zemin yaptığını unutturacak denli zarif yapıyor eleştirisini. Zarafetle anlatıyor savaşın götürdüklerini...
Ekim’i de bitirdik… Ekim ayının son vizyon haftasındayız. Önümüz Kasım. İki ay sonra koca yıl bitiyor… Vizyon aynı yoğunlukla sürmekte… Biz eleştirmenler 2024 Ocak ayından bu yana yerli, yabancı, hangi filmleri izlediysek, yavaş yavaş yıl sonu listelerini düzenlemeye başladık... Beşi yerli yapım olmak üzere toplam yedi yeni film Ekim ayının son vizyon haftasını oluşturuyor!
Çeyrek yüzyılı aşkın, başta pop olmak üzere müziğin tarihini tutan, radyo programları üreten, kitaplar, eleştiriler yazan, plaklar çalan Naim Dilmener bu uzun yürüyüşün Gazete Pazar ile Radikal adımlarında kaleme aldığı yazılarıyla, müzik serüvenimizden önemli ve değerli isimleri bizlerle paylaşıyor.
‘Bir Cumhuriyet Şarkısı’ ilk yerli operamız ‘Özsoy’un mucizevi bir zaman diliminde (26 gün) yazılma, bestelenme ve sahneye konma sürecini anlatıyor. Yağız Alp Akaydın imzasını taşıyan filmde ana karakter Ahmed Adnan Saygun’u Salih Bademci, Atatürk’ü Ertan Saban, Münir Hayri Egeli’yi Ahmet Rıfat Şungar, Nimet Vahid’i Birce Akalay ve Zeki Üngör’ü de Okan Yalabık canlandırmış. UĞUR VARDAN (HÜRRİYET/26.10.2024)
Gündemdekilere ve vitrindekilere aldırmadan upuzun sinema tarihinden cımbızla seçilen hoş filmler, insan kokan öyküler, gözden kaçanlar, ıskalananlar, pamuklara sarılması gereken mütevazı başyapıtlar ve diğerleri Hilal Çetinder’in kaleminden Film Makarası’nda…
Bu yıl da Adana Altın Koza Film Festivali’ni takip etme fırsatımız oldu. Ulusal Uzun Metraj yarışmasındaki tüm filmleri izleyebildim. Genel olarak belli bir seviyenin üzerinde bir seçkiydi. Geçtiğimiz bazı yıllarda olduğu gibi, çok zayıf dediğimiz film olmadı. Geri kalan seçkiden, üç de yabancı film izleyebildim. Bunlar da başarılı filmlerdi. Önce Ulusal Yarışma filmlerine, sonra da izlediğim yabancı filmlere bir göz atalım.
Barış Akpınar ve Senem Akdemir'in sunumuyla TRT ses yarışmalarında çok sevilen genç yorumcular bugün saat 20.00'de TRT Müzik'te.
Yeni fotoğrafı görmek, müzikseverlerin beğenisinin ne kadar değiştiğini öğrenmek için yerli rockta ‘bütün zamanların en iyileri’ni sinemamuzik.com okurlarına ve müzik eleştirmenlerine sorduk. İlginç liste çıktı ortaya:
Her biri meslekte en az 20 yılı devirmiş müzik yazarlarımızın saptadığı yerli grupların ‘şeref tablosu’nda Moğollar, Bulutsuzluk Özlemi ile ‘orta yaş’a dayanmış akranlar mor ve ötesi ile Duman gözüküyor. Hemen enselerinde Kurtalan Ekspres ile Dervişan yer alıyor. Bir alt basamakta ise, az zamanda çok iş yapmış Hardal ve Mazhar Fuat Özkan bulunuyor. Aslında gözler Mazharlar’ı daha üstte arıyor da, ‘ticaret’in dozunu kaçırmak bazen böyle sonuçlara neden oluyor.
Sinemamuzik.com, bir çoğu Altın Portakal’da jürilik de yapmış sinema yazarlarına sordu: ‘Antalya Altın Portakallı en iyi film hangisi’?... Birinciler listesinde ‘kortej’e çıkan ve bütün zamanların Altın Portakal birincilerini değerlendiren 31 sinema yazarının katıldığı araştırmada, Zeki Ökten’in 1980 tarihli Sürü filmi 213 puan toplayarak birinciliği kazandı. Sürü’yü 204 puanla Muhsin Bey (Yavuz Turgul) ve 192 puanla Uzak (Nuri Bilge Ceylan) izledi.
Sinemamuzik.com sinema yazarlarına sordu: ‘İlk uzun filmini 21. yüzyılda çeken en iyi 10 yerli yönetmen kim?... 30 sinema yazarının katıldığı araştırmada bol ödüllü Emin Alper 195 puan toplayarak birinciliği kazandı. Alper’i 145 puanla Pelin Esmer ve 136 puanla Özcan Alper izledi. Emin Alper'i 27 sinema yazarı listesine alırken, Pelin Esmer’e 25, Özcan Alper’e 20 listede yer verildi. Bazı popüler isimler ön sıralarda yer alamadı.
Sinema yazarı ve eleştirmen Olcay Bağır'ın 'Sinesözlük-Sinemaya Giriş' kitabı Kara Karya yayınları etiketiyle satışa çıktı. 344 sayfalık yapıt basın bülteninde şöyle özetleniyor:
Türkiye´nin büyük kentlerinde yayında olan radyo kanallarının geniş listesi
Genç yaşına karşın uzun yıllardır rap müzikle uğraşan ´sinemamuzik.com´ okuru Emre Onaran sitemiz için şarkı yazdı. Yapıtını arkadaşı Uygar´la (Ragyu) birlikte seslendiren Emre Onaran´ın (Sürgün) videosu içeride:
Ünlü grupların kuruluş öyküleri, müzik serüvenleri yakından takip edilse de isimlerinin nasıl doğduğu ve koyulduğu pek bilinmez. Meraklısı için ilginç bir liste hazırladık:
Popüler orkestralar ile grupların Türkiye serüvenini ‘Günlerin İçinden Canım’ / 100 Yıllık Türkiye Popüler Orkestralar ve Gruplar Tarihi (1923-2022) adlı internet sitesinde anlattım.