GOLDEN ANKARA/ANKARA RÜZGARI (WERNER MÜLLER ORKESTRASI)
Anadolu popun ve arabeskin ilk örneklerinin 1960’ların sonu, 1970’lerin başındaki serüvenini merak edenlerin karşısına üç yabancı isim Werner Müller Orkestrası, Ferdi Klein Orkestrası ve Werner Dies Orkestrası sık çıkıyor.
Konu biraz karışık; teker teker anlatmakta yarar var; topluluğuna adını veren Werner Müller, Almanya’nın gözde radyo istasyonlarının başkanlığını yaparken, orkestrasıyla özellikle Klasik Batı Müziği’nin sevilen örneklerini popülerleştirerek plaklara aktaran, başarılı düzenlemeleriyle Avrupa çapında saygı toplayan bir isim.
Hakkında fazla bilgi bulunmayan Ferdi Klein ise girişken bir organizatör. Albüm yapımcılığı, reklam müzikleri, konser düzenleme gibi işler var kartvizitinde. Werner Müler’le bağlantısı ise, yapımcılığını üstlendiği albümlerin kayıtlarında ünlü şefin orkestrasından çok sayıda elemana çaldırması.
Werner Dies ise Ferdi Klein’ın albüm kayıtları için bir araya toplanan orkestranın gitaristlerinden biri ve çok yetenekli düzenlemeci.
Gelelim öykünün Anadolu Pop cephesine; Apaşlar, 60’arın ikinci yarısında plaklardan kazandıklarını bir araya getirip Federal Almanya’ya gidiyor ve Yılmaz Asöcal’ın Türkofon şirketiyle anlaşarak kayıtlara başlıyor. Kayıtlar devam ederken bu ülkede birçok kentte sahneye çıkarak bol para kazanmak istiyorlar. Ancak, organizatörler tarafından dolandırılıyorlar ve beş parasız kalıyorlar.
Huzursuzluk başlıyor ve anlaşmazlık sonucu bas gitarist Hasan Sel ile davulcu İhsan Avşar gruptan ayrılıp Türkiye’ye dönüyor. Sel’in yerine Rıza Omayer katılıyor aralarına.
Maddi sorunlar nedeniyle kadro daralınca plak yapamama tehlikesi baş gösteriyor. Bunun üzerine F. Almanya’daki kayıtlarda Apaşlar’a Ferdy Klein etiketli Werner Müller Orkestrası eşlik ediyor, düzenlemeleri ise Werner Dies yazıyor.
Aynı Beatles gibi, kendi soundlarını yitirmeden büyük orkestra ile çalıyorlar. Başarılı bir birliktelik Cem Karaca-Apaşlar’ın Ferdy Klein Orkestrası deneyi...
Sonucunda, büyük orkestrayla yorumlanan parçalar Türkofon tarafından Almanya’da yayımlanıyor ve çok beğeniliyor. Ariola stüdyolarında doldurulmuş bu yeni ‘stereo kayıtlar’ı koltuklarının altına sıkıştırıp 1968 başında Türkiye’ye dönüyorlar. Resimdeki Gözyaşları da bu plaklardan…
Plaklardaki orkestra soundunu sahnede tekrarlamak olanaksız ama bir şekilde idare ediyorlar durumu..
Cem Karaca’nın ikinci Federal Almanya seferinde bu kez başrolde Kardaşlar var. Vokalde Cem Karaca, gitarlarda Ünol Büyükgönenç, bas gitar ile ıklığda Seyhan Karabay, davulda Hüseyin Sultanoğlu’yla Kardaşlar çok kapasiteli bir grup, ama çalgıların kalitesinde büyük sorun yaşanmakta.
Para kazanıp iyi aletler alabilmek amacıyla Federal Almanya’da plak doldurmaya karar veriyorlar. Karaca, Haziran 1970’de gruptan önce gidiyor F. Almanya’ya. Ancak aksilikler devam ediyor ve Türkiye’de kolera salgını başladığı için yurtdışına çıkışlar yasaklanıyor.
Grubun bekleyecek zamanı olmadığından şöyle bir çözüm bulunuyor; Cem Karaca, Kardaşlar’la doldurması gereken parçaları Werner Müller Orkestrası elemanları eşliğinde, Ferdi Klein Orkestrası adıyla kaydediyor. Ferdi Klein aslında elemanları toplayan isim ama Müller’in resmi görevleri nedeniyle plaklara kendi adını koyuyor…
Plak şirketinden gelen paralarla yeni enstrüman alıp Türkiye’ye getirecek. Elemanlar da, daha sonra, konserlerden kazanacakları paralarla Karaca’ya borçlarını ödeyecek.
Plak şirketinin adı Türkofon/Türküola; sahibi de Yılmaz Asöcal.
Asöcal’ın Alman orkestralarla çalışma kararı çok verimli işler ortaya çıkarıyor ve plakların Türkiye piyasasında büyük ses getirmesi üzerine, ‘Kölün Bülbülü’ (Köln Bülbülü) diye ünlenmiş, Asöcal’ın eşi Yüksel Özkasap’ın kayıtlarında Werner Müller’le çalışılıyor. Ömür Göksel’in de bazı şarkılarında Ferdy Klein’la iş birliği yapılıyor.
Yüksel Özkasap’ın 1968’de Werner Müller Orkestrası’yla doldurduğu albümdeki birçok Türkçe bestenin düzenlemesi ve icrası üst düzeyde. Bunlardan biri de Gündoğdu Duran’ın 1958 tarihli bestesi Ankara Rüzgarı. Duran’ın Türk Kara Kuvvetleri adına Ankara Dil-Tarih’te öğrenim gördüğü sırada yazdığı Ankara Rüzgarı’nı 1966’da Mavi Işıklar da yorumluyor.
Yüksel Özkasap’ın albümündeki şarkı o kadar ilgi görüyor ki, Asöcal, Werner Müller ile ekibinin enstrümantal kaydını ayrıca 45’lik olarak yayınlamaya karar veriyor. Werner Müller Orkestrası’nın 45’liği Golden Ankara adıyla çıkıyor. Plağın arka yüzüne de Konyalım türküsü Sunrise Over Konya adıyla koyuluyor. İkisinin de Werner Dies imzalı düzenlemeleri müthiş…
Yeşilçam filmleri sayesinde o günden bugüne kulaklarda Golden Ankara ile Sunrise Over Konya.