TÜRK SİNEMASINDA DÖRT KRALİÇEYE ALTI KRAL VAR
1970'lerin gözde gençlik dergisi HEY'in 11 Ağustos 1971 tarihli yazısında Altan Demirkol'un hazırladığı sinema sayfasında dönemin Yeşilçam kraliçeleri ve krallarıyla ilgili şöyle bir yazı yayınlanmış. İşte tam 50 yıl öncesinde sinemamızın zirvesindekiler:
Bugün Türk beyazperdesinde yüz küsur oyuncu içinden yalnızca on ünlü yıldızın ismi geçerli durumda. Yılda iki yüze yakın film piyasaya süren Türk sinemasında ‘sözü geçerli’ on yıldız da ayrı birer köşe kapmışlar. Ve bu köşelerini yeni gelenlere kaptırmamak için de kendilerini ‘Yeşilçam savaşı’na adamışlar.
KRALİÇELER
Bugün kadın oyuncularından yapımcıların ve seyircilerin gözdesi durumunda olan sadece dört isim var. İlk bakışta bu dört isim şöyle sıralanıyor: Türkan Şoray, Hülya Koçyiğit, Filiz Akın, Fatma Girik.
Sekiz yıldır tahtını kimseye kaptırmayan Türkan Şoray bu son bir yıl içinde oldukça sarsıntılı bir devre geçirdi; geçirmekte de. Öyle ki, filmlerinin Yunanistan’da büyük iş yaptığını gören yapımcıların bir anda gözdesi haline gelen Hülya Koçyiğit’ten şu anda sadece at başı önde gidiyor…
Yılın en şanslı yıldızı da Filiz Akın. Altın Portakal ödülünü kazandıktan sonra dikkatleri üzerinde toplayan Filiz Akın, artık kendinden emin ve rahat adımlar atıyor beyazperdede. Fatma Girik ise, şarkıcılığından ötürü diğer yıldızlara nazaran az sayıda film çeviriyor. Fakat iki yüze yakın film arasından çıkan eli yüzü düzgün bir, iki kaliteli filmde de sadece Girik’i görmek mümkün oluyor. Kısacası Girik, az fakat öz film çeviriyor…
KRALLAR
Aktörlere gelince…Bu konuda ipin ucunu Yılmaz Güney, Cüneyt Arkın, Kartal Tibet, Ediz Hun, Ayhan Işık ve Yılmaz Köksal çekiyor… İçlerinden senaryo, yönetmenlik ve oyunculuk yönünden Yılmaz Güney, üç işi birden yöneten tek aktör durumunda… Ayrıca Fatma Girik gibi sanat filmlerine imzasını atan bir oyuncu.
Sinemada ‘yeni kral’ olarak nitelendirilen Cüneyt Arkın, ‘eski kral’ olarak sürüp giden Ayhan Işık, ‘çirkin kral’ olarak ün yapan Yılmaz Güney ve ‘küçük kral’ olarak adlandırılan Yılmaz Köksal bugün yerli film izleyicisinin kanına işlemiş durumda. Seyirci hemen hemen her filmde bu kişileri perdede görmek istiyor.
Sinemada aklını en iyi şekilde kullanan iki oyuncu da Ediz Hun ve Kartal Tibet. İki aktör de filmlerde yalnızca Şoray, Koçyiğit ve Akın üçlüsüyle film çevirmeyi prensip edinmişler…
Güney, Arkın, Işık ve Köksal’ın krallıkları yanı sıra, oynadığı filmlerde romantik bir tip çizerek bu alanda üne kavuştuğu için Ediz Hun da ‘romantik kral’ olarak nitelendiriliyor…
Geriye kalan Kartal Tibet için de, artık bu kadar krallık bolluğunda bir krallık sıfatı bulmak işi seyirciye düşüyor.