Günün TV Filmi

NOKTA

07 Ocak 2025 Salı 21:47

YÖNETMEN: Derviş Zaim/ OYUNCULAR: Mehmet Ali Nuroğlu, Serhat Kılıç, Settar Tanrıöğen, Şener Kökkaya, Mustafa Uzunyılmaz, Nadi Güler, Numan Acar, Bayazıt Gülercan, Begüm Birgören, Cem Aksakal, Hikmet Karagöz/ SENARYO: Derviş Zaim/ GÖRÜNTÜ: Ercan Yılmaz/ MÜZİK: Mazlum Çimen/ Türkiye, 2008

TRT 2       21.30

Ahmet, bir arkadaşı yüzünden tarihi değeri yüksek bir Kuran'ın çalınması işine bulaşır. Üstelik, kalkıştığı iş onu hiç istemediği başka noktaya sürükler. Geleneksel Osmanlı hat sanatının da organik bir biçimde dahil olduğu film, tek ve kesintisiz bir plândan oluşuyor. Filmin bir suç ve ceza ekseni üzerinde ilerleyen hikaye çizgisi Türkiye’nin geleneksel sanat formlarından birini, Osmanlı hat sanatını, cinayet öyküsünün içine inandırıcı ve etkileyici biçimde dahil ediyor. Osmanlı hat sanatının filmin biçim ve içeriğine olan etkisini gözlemleyebileceğimiz en önemli hususlardan biri ise filmin tek ve kesintisiz bir plandan oluşması. Nokta içeriğinde suç ve ceza, görev ve sorumluluk, kötülük sorunu, gelenekten yararlanma konularının üzerinde tartışma açarken seyir zevki vermeyi de ihmal etmemeye çalışıyor.

YÖNETMEN’İN GÖRÜŞÜ

Otantik Kaynaklardan Yararlanmak

Acaba filmlerimizin sahip olacağı içeriği ve anlatım dilini, yaşadığımız coğrafyanın geleneksel sanatlarından, geçmişinden yararlanarak zenginleştirmek mümkün müdür?

Otantik kaynakları ele alıp farklı bir sinema anlayışı yakalamaya çalışırken çağdaş sinema sanatına ait düşünsel ve biçimsel mirasın farkında olarak bu işe soyunmanın da eş derecede önemli olduğunu düşünüyorum..

Biçim ve İçerik

Projemiz, geçmişindeki bu suçtan ötürü pişman olan ve artık affedilmek isteyen bir adamın günümüzün değerleri ile geçmişin değerleri arasında sürdürdüğü mücadelenin hikayesidir. Bir karakterin olumluya doğru değişme ve gelişmesinin hikayesidir.

Bu yönü ile de öykünün hat sanatının altında yatan bazı değerlerle ve biçimsel uygulamalarla aynı doğrultuda bir mantık ve inanışa sahip olduğu ileri sürülebilir. Bunlardan biri aşağıda açıklayacağımız “İhcam” kavramıdır.

Filmin Görsel Yapısını Oluşturan Düşünce: Kesintisiz Tek Plandan Oluşan Bir Film

Film, Osmanlı hat sanatının kimi biçimsel özelliklerini temel almaya çalışıp o doğrultuda bir atmosfer yaratmaya, sinemasal anlatımını bu merkeze göre kurmaya gayret etmektedir.

Bu amaç için geleneksel Osmanlı hat sanatından ödünç aldığımız kavramlardan biri "İhcam" kavramıdır.

İhcam

“İhcam”, hat sanatında, bir çırpıda bitirivermek, harfi bir defada yazıvermek anlamında kullanılmaktadır. Hattatlar ihcam ile yazdıkları zaman, ele aldıkları yazı motifini veya figürü bir çırpıda çizip kompozisyonu süreklilik içinde, ara vermeden bitirmeyi kastetmektedirler.

Nasıl ki bir hattat çalışacağı motifi, bir defada bitirmek gibi bir tercih içinde olabilirse, biz de filmin anlatımını kesintisiz biçimde, süreklilik duygusunu kesmeden, baştan sona tek planda götürmek gibi bir fikri takip etmeye çalıştık. Ancak bu noktadan sonra filmin zaman ve mekan kurmak konusunda farklı bir tasarımı bulunmaktadır.

Farklı Bir Tek Plan Filmi

Filmin içindeki olaylar, ister geçmişte, ister şimdide geçsinler, sanki içinde yaşadığımız, gerçek zamanda gerçekleşiyormuş gibi kesintisizce ve süreklilik duygusunu verecek şekilde, -kesmelere başvurmadan- "bir defada" anlatılmaktadır. “Flashback” ya da flashback’ten şimdiki zaman geri dönüş söz konusu olduğu zaman dahi bu yöntem devam ettirilmiştir. Bu anlamda, farklı zaman ve mekanlar filmin içinde iç içe, yan yana ama süreklilik duygusu verecek bir biçimde inşa edilmiştir.

Filmlerimde Devam Eden İzlekler ve Üslup

Film bu ve buna benzer başka yönleri ile “Cennetin Beklerken” adlı çalışmanın değişerek devam eden bir başka halkasıdır.

Tuz Gölü: Devam Eden Bir Başka Motif

Çekimler için mekan olarak dünyanın ikinci büyük tuz gölü olan Konya Tuz Gölünü kullandık ve filmin tümümü açık havada çektik. Tuz gölündeki uçsuz bucaksızlık ve zemindeki sonsuz beyazlık sayesinde filmin görüntülerinin hat sanatında kullanılan beyaz kağıtları ve kağıtların üzerindeki siyah mürekkeple yazılmış yazıları hatırlatmasını sağlamaya çalıştık. Bu yönü ile filmin görüntüleri Osmanlı hat sanatının kağıt üzerindeki örneklerini hatırlatacak siyah beyaza yaklaşan bir renk yapısına sahip olacaktır.



Diğer Haberler

SEMRET
SEMRET
07 Ocak 2025 Salı 09:07

MEMORIA
MEMORIA
06 Ocak 2025 Pazartesi 09:17