UZUN KIZ
DYLDA
1945 yılı, Leningrad. 2. Dünya Savaşı, sadece şehirdeki binaları değil, insanları da hem fiziksel hem de mental olarak paramparça etmiştir. Tarihin en büyük kuşatmalarından biri sonunda bitmiştir, ama enkazın ardında kalan insanların ölüm kalım savaşı sürmektedir.
YÖNETMEN:
Kantemir Balagov
OYUNCULAR:
Konstantin Balakirev
Andrey Bykov
Olga Dragunova
SENARYO:
Aleksandr Terekhov
Kantemir Balagov
GÖRÜNTÜ YÖNETMENİ:
Kseniya Sereda
MÜZİK:
Evgueni Galperine
YAPIM:
2019, Rusya
DAĞITIM:
Filmartı
SÜRE:
137 dakika
ELEŞTİRMEN YILDIZLARI:
MURAT ERŞAHİN (sinemamuzik.com)… 4,5
ALİ ULVİ UYANIK (Milliyet Sanat)…4,5
ELEŞTİRMEN GÖRÜŞÜ:
ŞENAY AYDEMİR (EVRENSEL): '... “Uzun Kız”, savaşın en şiddetli, en yıkıcı olduğu anları anlatmakta mahir olan sinemanın aksine zaferin sonrasında ruhlardaki parçalanmışlığı anlatıyor seyirciye. Harap olmuş bir kentte, yıkılmış bir ülkede, en sevdiklerini kaybetmiş insanların vatanlarını yeniden inşa ederken kendilerini nasıl kuracakları karmaşasına dair bir film aynı zamanda. Svetlana Aleksiyeviç’in kitabına konuşan kadın askerlerden birisi Berlin’e vardıklarında bir duvara “Buraya savaşları bitirmeye geldim” yazdığını anlatır. Savaşları bitirmek için savaşa girmek zorunda kalanların, kahramanlık marşlarından, övünç çığlıklarından uzak bir anlatısı “Uzun Kız”. Muzaffer ve gururlu kadınların, neyi yaşamak zorunda bırakıldıklarının farkında, ruhlarında açılan yaraların ayırdında olarak kendilerine bir gelecek inşa etme çabalarına dair bir yapım aynı zamanda...'
KEREM AKÇA: '... “Uzun Kız”, “Yakınlık” kadar üst düzey değil, biraz daha kısa olabilir dedirtiyor. Ama anadan üryan hamam sahneleriyle dahi Leningrad fonlu LGBTİ+ akıl hastanesi filmine çok şey katıyor. Bunun formüller üzeri bir şiirsellikle yansıtıldığı, adeta devrime değil de melankoliye, klostrofobiye açıldığı söylenebilir. Balagov bu kez Aleksei German’a daha yaklaşıyor. Sinemacı, 'Rus toplumundaki sıkışmışlık' problemini ilk filminde tam ekran formatında 35mm pelikülle yapmıştı, burada ise 1.85:1 formatında dijitalle yerine geitirip 'klostrofobik' bir hissiyat da yaratmayı beceriyor, ve sinemasına yeni bir şeyler katıyor. Uzun ya da sorunlu olması fark etmez. Ama karakterlerin aşk ve aşırılık üzerinden temsil edilmesiyle bizi sarsan bir film “Uzun Kız”. Belki de savaş filmlerinin “Mavi En Sıcak Renktir”i. Acının izdüşümlerini aşk üzerinden arayan bir cinsel kimlik sorgulaması ve etkileyici bir Leningrad dramı.'