SIFIR BİR
Adanalı çete lideri Savaş, yanında yakın dostları Cihat ve Azad’la, yaşadığı gayrimeşru hayatı geride bırakıp yeni kimlikleriyle İzmir’e yerleşmiş ve bir oto yıkamacı açmışlardır. Adana’da işlerin ve mahallenin başında bıraktıkları Cengolar, hatırı sayılır ağabeyler olma yolunda ilerlemektedirler. Savaşlar gayrimeşru hayata geri dönmemeye ve ellerine silah almadan yaşamaya kararlıdırlar. Ta ki küçük kız çocuğu, Melek, bir otel odasında annesini organları alınmış, ölmek üzere iken bulup, bunu yapan kötü adamlar tarafından taciz girişimine uğrayıp, peşindeki adamlardan kaçıp oto yıkamaya, Savaş ve dostlarının yanına sığınana dek.
YÖNETMEN:
Kadri Beran Taşkın
OYUNCULAR:
Savaş Satış
Onur Akbay
Jessica Henwick
Cengizhan Yurdutek
Burak Akyüz
SENARYO:
GÖRÜNTÜ YÖNETMENİ:
Ali Yılmaz
MÜZİK:
Esat Bargun
Uğur Ataş
Efrahim Genç
YAPIM:
2019, Türkiye
DAĞITIM:
CGV Mars D.
SÜRE:
98 dakika
ELEŞTİRMEN YILDIZLARI:
CUMHUR CANBAZOĞLU (sinemamuzik.com)… 2,5
ALİ ULVİ UYANIK (Milliyet Sanat)… 3
UĞUR VARDAN (Hürriyet)… 3
ELEŞTİRMEN GÖRÜŞÜ:
KEREM AKÇA: '... Ülkemizde aksiyon genelde ucuz örnekleriyle bilinir. Bu sebeple de aslında deneme yapmak bile heyecanlandırabiliyor. Kadri Beran Taşkın’ın yönettiği ‘Sıfır Bir Adana’sı ekip ruhunu yansıtan bir işti. Sinema şubesi “Sıfır Bir”de (2020) bu durum devam ediyor. Adana’nın mahalle kültürünü çok iyi yansıtan yapıt, el-omuz kamerası gerçekçiliği de günümüzün ‘Bourne’ sonrası eğiliminin peşine takılıyor. Elbette dizi piyasasındaki duruma da örnek oluşturmuş olabilir. ‘Kurtlar Vadisi’nin fazlasıyla politik açıdan yanlış, milliyetçi olabildiği bir ortamda mafya prototipleriyle, derin devlet ilişkileriyle de samimi durmayı beceriyor. Dizinin esas iyi niyetli yaklaşımı ise bu damardan çıkmış. Sinema filminde de Naim Kanat’ın kurgusunun katkısıyla bu durum sürüyor. Baskın, çatışma ve araba takip sahnelerinin bir hışımda çıktığı 98 dakika oyalayıcı. Bazen dizinin bir bölümü kadar olsaymış dedirtiyor. Ama iyi niyetine kaptırınca alıp götürüyor. Sonuçta ‘mafya aksiyonu’ bizde ihtiyaç olan bir alan. “Sıfır Bir” bu boşluğu kapatıyor. “En Uzun Gece”den (2019) sonra bir başka samimi aksiyon filmi izliyoruz bu sayede. Elbette Alper Çağlar’ı “Panzehir”i (2014) gibi profesyonel bir iş değil. Çamur gibi görüntülerden beslenen Ali Yılmaz bir yana oyuncu kadrosunun amatör ruhu ve oyunculuğa yatkın olmaması ise ekip kültürünü birazcık zedeliyor, onu da unutmamak gerek.'
UĞUR VARDAN (HÜRRİYET): '... ‘S1 F1R B1R’in problemi senaryosu ve yer yer karikatürize çizgilerde seyreden kanlı sahneleri. Öyle ki film boyunca ölen insan sayısı, ‘John Wick serisi’nin ortalamalarını yakalıyor! Ama dinamik anlatım, kalbe ve hayatımızın içinde eksik olduğuna inandığımız adalete ilişkin duygularımıza seslenen tavrı, filmin anlattıklarına kulak vermemizi sağlıyor. Öykünün, kendi kahramanlarına kıyan ve nihayetinde, bütün ortamı tertemiz bırakan yaklaşımı da dikkat çeken yanlarından. Sistem tarafından el üstünde tutulan yerel politikacılar, iyi ve kötü polisler, iç içe geçmiş kirli ilişkiler, küçük bir kızı hayata bağlamak için verilen mücadele ve ortaya konan çaba derken filmde, aslında büyük resimle birlikte genel bir tasviri görmek mümkün. Çok daha iyi bir sinematografi ve senaryoyla belki de bu toprakların ‘La haine’i olabilirmiş ‘S1 F1R B1R’ ama artık önümüzdeki maçlara bakalım...'