HAİN
IL TRADITORE
1980’li yıllar, Sicilyalı mafya liderleri arasında amansız bir savaş sürmektedir. Tommasso Buscetta, bu savaşı arkada bırakmak için çok sevdiği Sicilya’yı, çocuklarını, işini ve bağlantılarını bırakıp Brezilya’ya yerleşir. Ancak sonu gelmeyen hesaplaşmalar, yitip giden aile üyeleri ve kanun güçlerinin bitmeyen baskısı sonunda Tommasso bir karar verir ve Yargıç Falcone’yle bağlantıya geçer. Bu kararı yüzünden bazıları onu kahraman, bazıları ise hain ilan edecektir.
YÖNETMEN:
OYUNCULAR:
Fausto Lo Cascio
SENARYO:
GÖRÜNTÜ YÖNETMENİ:
MÜZİK:
YAPIM:
2019, İtalya - Fransa - Almanya - Brezilya
DAĞITIM:
Film Artı
SÜRE:
145 dakika
ELEŞTİRMEN YILDIZLARI:
CUMHUR CANBAZOĞLU (sinemamuzik.com)… 3,5
MURAT ERŞAHİN (sinemamuzik.com)… 3,5
ALİ ULVİ UYANIK (Milliyet Sanat)… 4
UĞUR VARDAN (Hürriyet)… 4
ELEŞTİRMEN GÖRÜŞÜ:
ŞENAY AYDEMİR (EVRENSEL): '... Elini kana buladıktan, insanların damarlarına zehir enjekte ettikten sonra artık bu kanlı oyunun bir parçası olmak istemeyen, pişman bir adam yaratıyor Yönetmen Bellocchio. Belki de öyledir. Ama pekala cezaevine girmekten korkan, bir dönem birlikte pis işler yaptığı insanları satmaktan çekinmeyen birisi de olabilir! Filmin, ana karakterine yönelik merhametli yaklaşımını bir yana bırakırsak bir dönemin İtalya’sının karmaşık ilişkilerini anlatmakta oldukça mahir bir film “Hain”. İki buçuk saatlik süresine rağmen son bölüme kadar temposunu kaybetmeyen, meseleyi ağırlaştırıp dramatikleştirmeyen ama sulandırmamaya da özen gösteren dikkat çekici bir film.'
KEREM AKÇA: '... “Hain” (“Il Traditore”, 2019) büyük oranda süresiyle hantallaşmasıyla anılacak. Öncesinde açıklanan 135 dakika bile değil, 152 dakikada anca bitebiliyor. Bu da filmin orta halli olmasını sağlıyor. Bellochio yaştan dolayı hayat parçalarını atmaya kıyamamış. “Yenmek”, “Uyuyan Güzel” (“Bella Adormentata”, 2012), “Sweet Dreams” (“Fai Bei SOgni”, 2016) gibi kurgusu tıkır tıkır işleyen güncel yapıtlarından birine imza atamıyor. Yönetmen, “The Irishman”de (2019) Scorsese’nin düştüğü hataya düşmüş. Amerikan mafyası ile İtalyan mafyası fark etmeksizin, gangster dünyasının iki önemli karakteri de ‘ham kurgu’ya mahkum bırakılıyor. Her iki filmde de Hong Kong Polis Teşkilatı’nın yozlaşmasını topa tutan muhbir polisiyesi “Kirli İşler” (“Mou Gaan Dou”, 2002) gibi yetkin bir sinema ürünü çıkmıyor.'
UĞUR VARDAN (HÜRRİYET): '... ‘Hain’in en can alıcı yanlarından biri de Buscetta rolünde izlediğimiz Pierfrancesco Favino’nun varlığı. İtalyan aktör muhteşem ötesi oynuyor ve karakterinin hayatındaki bütün kıvrımlarına özel anlar ve anlamlar katıyor. Kuşkusuz öykünün onca karakterine hayat veren isimler de (Luigi Lo Cascio, Nicola Cali, Giovanni Calcagno, Fausto Russo Alesi, Bruno Cariello vs.) çok çok başarılı... Yaklaşık 20 yıllık bir zaman dilimi içinde salınan ve yer yer de sevdiğimiz İtalyan melodileriyle beslenen ‘Hain’, bazı bölümleriyle kara mizaha göz kırpan son derece çarpıcı bir mafya draması. Ülkesinin bu yılki Oscar adayı olan bu yapımı hararetle tavsiye ederim... Kişisel bir not: Buscetta’nın, ‘Dünya Kupaları tarihi’nin benim için en unutulmaz maçlarından biri olan İtalya-Brezilya (3-2 / İspanya 1982) mücadelesini Rio’da izleme sahnesi, kanımca filmin en çarpıcı bölümlerindendi.'