ALADDİN
Guy Ritchie'nin yönettiği film; Aladdin, cesaretli ve kararlı Prenses Jasmine ve belki de onların geleceğinin anahtarı olan Genie'nin hikâyesini anlatıyor.
SEANSLAR
YÖNETMEN:
Guy Ritchie
OYUNCULAR:
Will Smith
Mena Massoud
Naomi Scott
SENARYO:
Guy Ritchie
John August
GÖRÜNTÜ YÖNETMENİ:
Alan Stewart
MÜZİK:
Alan Menken
YAPIM:
2019, ABD
DAĞITIM:
UIP
SÜRE:
ELEŞTİRMEN GÖRÜŞÜ:
ATİLLA DORSAY (t24.com.tr): ‘…Batı’nın Doğu kültürüne, özellikle de 1001 Gece Masalları’na yaklaşımı hep ve sıkça olmuştur. Ama çokluk Hollywood’dan gelen bu yaklaşımlar, hep olayın aşırı Amerikanlaştırılmasıyla sonuçlanmıştır. Belki tek istisnası İtalyan ustası Pasolini’nin ünlü Masallar Üçlemesi’nin 1001 Gece Masalları bölümü olmak üzere. (Diğerleri Decameron ve Canterbury Öyküleri idi.) Burada da öyle oluyor. Ve kimi doğru seçimlere karşın (en başta Alaadin’i oynayan Mısır kökenli Mena Massoud olmak üzere) film aşırı ABD damgası taşıyor. Öncelikle müzikal haline getirilmiş olmasıyla: eski bir müzikal çeşitlemeye eklenmiş yeni şarkıların da çok hoş olmasına ve ölçülü biçimde kullanılmasına karşın... Ayrıca dekor olduğu sırıtan Agrabah kentinin hali ne?.. Hele uzaktan görünüşü... Biz ne Bağdat’lar, ne Şam’lar gördük... Buradaki yapaylık hiç inandırıcı değil. Üstelik prenses Yasemin’in aşırı güçlü ve kararlı hali de o dönemden çok sanki “me-too” eylemlerine tanık olmuş zamanımızın kadına bakışının eseri!.. Neyse... O kadar insafsız olmayalım. Örneğin o ‘uçan halı’nın ne denli iyi kullanıldığı gözden kaçacak gibi mi?..’
MEHMET AÇAR (haberturk.com): ‘…Son yıllarda büyük stüdyolar tarafından yapılan bütün aile filmlerinde olduğu gibi “Aladdin”in de politik olarak doğru biçimlendirilmiş, cinsiyet ayrımcılığından, ırkçılıktan uzak duran bir senaryosu var... Dolayısıyla, çocuklarınızla birlikte gidebilir ve daha sonra üzerine konuşabilirsiniz. Büyünün bir insanın hayatını kurtarmak ve eğlence dışında hiçbir hayırlı işe vesile olamayacağına dair bir alt metni var filmin... Film de ana karakteri ve kötü adamı gibi biraz düz ve ruhsuz geldi bana... Danslı müzikal sahnelerle gelen gösterişin filme çok şey kattığını söylemem zor. Koreografi, şarkılar, rengarenk kadraj düzenlemeleri ve özel efekt şovuyla belki iyi vakit geçiriyorsunuz ama Ritchie'nin müzikal türüne yaklaşımı 1950'ler zihniyetinden daha ileride değil... Kostüm tasarımı yaratıcı ama yapım tasarımı ve görsel atmosfer açısından yeni bir “numara” yok. Her şey 1930'lardan kalan eski usul Hollywood oryantalizmine uygun olarak tasarlanmış...’
ŞENAY AYDEMİR (EVRENSEL): ‘…Hollywood’un Ortadoğu’ya bakışının sorunlu olduğu on yılardır bilinen bir gerçek. Terör yuvası, diktatörlükler beşiği olarak göstermediği durumlarda bir tür masalsı hava yüklemek, mistik özellikle atfetmek en tanıdık olanları. Bu bakımdan Hollywood’un Ortadoğu’yu anlatma klişelerine oryantalist demenin kendisi bile bir klişeye dönüşmüş durumda. Bu filmde ise genel temsilin karması söz konusu. Yani bir yanda eğlenceli bir masal, diğer yanda da diktatörlük heveslisi güç peşinde koşan, her yere savaş açmak isteyen amaçsızca kötü, zalim yöneticiler. Üzerine biraz Ortadoğu mistisizmi, yanına yöresine masal atmosferi, nasılsa Türkiye’den sonra Çin’e kadar herkes ‘Arap’ (!) olduğu için Arap- Hint karışımı dans figürleriyle tamamlanan bir menü bu. Ha bir de bu kez oyuncuların kökenine dikkat etmişler. Büyük bir kısmı Kuzey Afrika ve İran kökenli. Eh bu da bir gelişme.’
UĞUR VARDAN (HÜRRİYET): ‘…1001 Gece Masalları’nın ‘Alaaddin’in Sihirli Lambası’ adlı bölümünün uyarlaması niteliğindeki yapım, Guy Ritchie imzasını taşıyor. En son ‘Kral Arthur’ efsanesine kendince bir yorum getirdiği filmiyle hatırladığımız İngiliz yönetmen, ‘Aladdin’de son derece renkli bir dünyayı perdeye taşıyor. Aslında öyküdeki mekânlar, Doğu’ya ait bildik klişe imajların yansımaları. Ama masal dediğin biraz da bu tür klişelerin görsel yansıması değil midir? Bu durum özellikle Agrabah’ın mimari dokusunda, sarayın dışında ve içinde, Alaaddin ve peşindeki muhafızların koşuşturduğu sokak aralarında kendisini hissettiriyor. Giyim-kuşam ve özellikle Alaaddin’in Prens Ali’ye dönüşme bölümünde film, ‘Bollywood yapımları’ tadına ve ruhuna ulaşıyor. Ritchie’yle birlikte John August’ün kaleme aldığı senaryo ise özellikle Prenses Yasemin üzerinde fazla kafa yormuş ve ortaya kişilikli, yer yer feminist dokunuşlarla bezeli bir karakter çıkarmış…’
ELEŞTİRMEN YILDIZLARI:
MEHMET AÇAR (Habertürk)… 2,5
CUMHUR CANBAZOĞLU (sinemamuzik.com)… 2,5
MURAT ERŞAHİN (sinemamuzik.com)… 3
ALİ ULVİ UYANIK (Milliyet Sanat)… 3,5
UĞUR VARDAN (HÜRRİYET)… 3