Sinema Haberleri

TÜRKAN ŞORAY HATIRINA...

29 Kasım 2015 Pazar 09:25

Türkan Şoray uzun yıllar sonra ´Uzaklarda Arama´ filmiyle yönetmenliğe döndü. Senaryosunu Onur Ünlü´nün kaleme aldığı filmi eleştirmenler genelde vasat buldu. İşte eleştiriler:

MURAT ERŞAHİN (sinemamuzik.com): ´... Neredeyse kırk yıl aradan sonra yönetmen olarak karşımıza çıkan efsane aktris Türkan Şoray´ın kızı Yağmur Ünal ise, filmin yapımcısı. Aynı zamanda oyuncu kadrosunda da yer alıyor Ünal. Türkiye´de yaşanmış gerçek olaylardan esinlenen öykü, şehir merkezinden, yakınlardaki küçük bir kasabaya taşınan bir pavyon etrafında gelişiyor. Tutucu ve önyargılı kasaba halkı ile pavyon çalışanları arasındaki ilişki, trajikomik hikayenin merkezinde yer alıyor. Pavyon emekçisi genç kız ile kasabanın delikanlısı arasındaki aşk, bütün diğer gelişmelerle birlikte, dokuz yaşındaki Yusuf´un bakışından aktarılmaya çalışılmış. Büyük resim, son derece naif ve sıcak bir duruş içerse de, sinema büyüsü için aynı şeyi söylemek zor. Şoray´ın, kendi kızıyla birlikte bir sahnede görülmesi, sevimli bir sürpriz yaratıyor film adına. Mehtap Bayri, Mustafa Uğurlu, Sevda Erginci, Yağmur Ünal, Kaan Urgancıoğlu, Serkan Şenalp, Fırat Tanış ve Fatih Al, oyuncu kadrosunun öne çıkan isimleri. Filmin misafir kontenjanında yer alan bir diğer sürpriz ise, Yeşilçam´ın büyük isimlerinden Eşref Kolçak. Soykut Turan´ın kamerası, Rahman Altın´ın müziği ve Ali Aga´nın kurgusu, yapım tasarımının titizliğine işaret. Yeşilçam ruhunu, kalifiye işçilik eşliğinde yeniden tatmak isteyenlerle, naif yerli öykülerden hoşlananlar ve Türkan Şoray hayranları için bir hatırlatma yapmaya gerek yok sanırız.´

ATİLLA DORSAY (t24.com.tr): ´.Film eski ve klasik Yeşilçam´a bir büyük saygı duruşuna dönüşüyor. Güçlü bir melodram duygusu, hele finale doğru hızlanan bir tempoyla...Ve Ünlü-Şoray ikilisi en azından temel kahramanların hikayeleri kadar akibetlerini de seyirciye verme çabası içinde, filmi sanki peşpeşe üç finalle bitiriyorlar.Ama kendi adıma bu beni hiç rahatsız etmedi.Film ayrıca o kadar çok kişiye ve olguya saygı duruşunda bulunuyor ki...Başta anılan Atıf Yılmaz´dan finalde yer alan Vesikalı Yarim afişiyle Lütfi Akad´a...Ki o başyapıt zaten bu filmin ana mekanı olan pavyona adanmış şen ünlü filmimiz değil midir? Ayrıca sonunda, o pavyon bir sinemaya dönüşüyor: Emek Sineması. Ve Türkan sultan, hep özleyeceğimiz o mekana da bir selam yolluyor. . Bu türler karmaşası, bu mesajlar toplamı, ancak çok zekice ve işlevsel bir yaklaşımla herhangi bir uyuma ulaşabilirdi. Ünlü-Şoray ikilisi işte bunu başarmışlar. Ve bizlere son dönemdeki en güzel Yeşilçam saygısı filmini yapmışlar. Kimi Yavuz Turgul ve Çağan Irmak filmlerinin ya da Kırmızıgül filmi Beyaz Melek´in hemen yanıbaşına iliştirilecek...´

UĞUR VARDAN (HÜRRİYET): ´.Sinemamızın ´Sultan´ı tam 34 yıl sonra tekrar kamera arkasına geçerek bu hafta salonlarımıza uğrayan ´Uzaklarda Arama´yı çekti. Film, şehir merkezindeki yerini kaybederek ´Uzaklar´ adlı kasabaya taşınan Barones Pavyonu sakini bir grup kadının, yörede yaşadıklarını anlatıyor. ´Uzaklarda Arama´, daha çok neşeli bir ton tutturmaya çalışırken zaman zaman da hüzünlü sahneler içeriyor. Öykünün tabanında ise karşı tarafı anlama, empati, hoşgörü gibi kavramlar var. Lakin bütün bu kâğıt üzerindeki niyetler peliküle aktarılırken teorideki etkisini sinemasal anlamda pek bulamamış. Filmin teknik anlamda problemleri yok ama öykü kimi yerlerde problemli, senaryo da halledilememiş yerler ve anlara sahip.
Oyunculuklarda ise Mustafa Uğurlu, Kaan Urgancıoğlu ve Sevda Erginci, kadrodaki diğer isimlere göre daha bir öndeler. Bir de minik Emirhan Oktay... Yağmur Ünal ise sanki rolüne pek oturmamış gibi...
Sonuç? ´Uzaklarda Arama´yı Şoray adına yeniden sahalara dönme yolunda coşkulu bir heyecan, özel bir motivasyon olarak düşünelim ve çekeceği yeni yapımlara bakalım derim...´

NİL KURAL (MİLLİYET): ´. ´Dönüş´ ve ´Yılanı Öldürseler´in aralarında olduğu filmlerin yönetmenliğini üstlenen Türkan Şoray, uzun yılların ardından "Uzaklarda Arama"ile bir kez daha kameranın arkasında... Film, şehirden Uzaklar adlı bir kasabaya taşınan bir pavyonun hikayesini anlatıyor. Muhafazakar kasaba halkı pavyonda çalışan kadınlara önce kötü davranıyor ama zamanla önyargılar yıkılıyor. Oyuncu kadrosunda Sevda Evginci, Yağmur Ünal, Mustafa Uğurlu, Fırat Tanış, Ekin Türkmen ve Kaan Urgancıoğlu´nun yer aldığı filmin senaryosu Onur Ünlü´ye ait. Film, dönem filmi atmosferini taşıyamaması, oyuncu performansları arasındaki dengesizlik ve aralarda dağılan hikaye nedeniyle teklese de bunları unutturan bazı hoş anları da içinde barındırıyor.´

BURAK GÖRAL (SÖZCÜ): ´... Senaryodaki kimi dengesiz manevralar ve özellikle finale doğru ortaya çıkan sarkmalar filmin lezzetini zedelemekte. Belediye başkanının filmin bütününe uymayan karikatürize komikliği, pavyonun işletmecisi Coşkun´un komik - kötü adam profillerinde gidip geliyor olması, kasabanın öğretmeniyle Neriman karakterinin yarım bırakılan hikayesi, diğer pavyon kadınlarından Deniz´in (Yağmur Ünal) bir türlü tam anlatılamayan geçmişi ve final sahnesinin aceleye gelmiş izlenimi bu güzel hikayenin gücünü eksiltiyor. Filmin en akılda kalıcı ismi ise Nazlı´yı canlandıran gencecik oyuncu Sevda Erginci. Diğer kadınların hepsi çok iyi performanslar gösterseler de bütünlenemeyen hikayeleri yüzünden geride kalıyorlar... Rahman Altın´ın müzikleri ve iyi seçilmiş şarkılar ise filme renk katıyorlar. Sadece korku ve komedi filmleri arasında sıkışmış gişe filmlerimiz arasında böyle dramatik filmlere de nefes alacak bir alan açmamız gerek. Bu yüzden Türkan Şoray´ın yönettiği "Uzaklarda Arama" vermek istediği mesajıyla olduğu kadar bu konumuyla da görülmeye değer bir film.´



Diğer Haberler