Arşiv (Sinema)

SINIR

14 Mayıs 2019 Salı 17:31

BORDER

 

Genç bir kadın olan Tina gümrük memuru olarak çalışır. Hem iş arkadaşları hem de çevresindekiler onun tuhaf biri olduğunu düşünür. Fakat Tina işinde oldukça başarılıdır. Altıncı hissi sayesinde kaçakçıları kolayca ortaya çıkarır. Bir gün gizemli bir adam olan Vore ile karşılanca işler biraz karışır. Tina adamın bir şey sakladığından emindir fakat bunu bir türlü ispatlayamaz. Bu olay Tina’nın hayatını sorgulayıp gerçeklerle yüzleşmesine neden olur.

 

SEANSLAR

 

YÖNETMEN:
Ali Abbasi


OYUNCULAR:
Eva Melander

Eero Milonoff

Jörgen Thorsson


SENARYO:
Ali Abbasi

Isabella Eklöf

John Ajvide Lindqvist

 

GÖRÜNTÜ YÖNETMENİ:

Nadim Carlsen


MÜZİK:

Christoffer Berg

Martin Dirkov


YAPIM:
2018, İsveç - Danimarka


 DAĞITIM:
Başka Sinema


 SÜRE:
110 dakika

 
ELEŞTİRMEN GÖRÜŞÜ:

ATİLLA DORSAY (t24.com.tr): ‘…Bu garip film o tipik Kuzey Avrupa (İsveç, Norveç, Danimarka, Finlandiya) kültüründen mi kaynaklanıyor? Elbette öyle. Çünkü yaratıcıları o ülkelerden geliyor, dekor orası ve de son dönemde ‘kuzey polisiyesi’ denen ve çok da popüler olan kara-film (ya da roman) örneklerinin açıkça izini sürüyor. Ama bu ilginç filmin temel bir kusuru var. Belli bir sadeliğe, birkaç ana temaya odaklanmayı bilmiyor. Ve birçok türü bir arada barındırmaya sıvanıyor. Siyasal bir allegori, cinsel bir araştırma, bir kara-film, bir fantastik hikâye, bir polisiye, bir doğa övgüsü, hatta tapınması... Ve de özellikle o ülkelerde yaygınlaşan bir toplum belası olan çocuk pornografisine de şöyle bir değinme... Hepsi bir arada kolay olmuyor; en azından gerekli doz dengesi sağlananamış gözüküyor. Yine de yenilik ve özgünlük tutkunları görmeli. O iki çirkin suratın aslında öyle olmayan normal insanlar olduklarını bilirseniz, Eva Melander ve Eero Milonoff’un oyunculuklarına daha da hayran olabilirsiniz…’

ŞENAY AYDEMİR (gazeteduvar.com.tr): ‘…Filmin cazibesi içinde çok fark edilmese de, sonra üzerine düşününce bu karikatürleştirmenin sıkıntıları ortaya çıkıyor. Neyse ki yönetmen ‘iyiler kazanır’ gibi yerleşik bir klişeye düşmeden üçüncü bir yolun da mümkün olabileceğini göstererek bağlıyor hikayesini. Eva Melander ve Eero Milonoff ikilisinin ağır makyaj (film bu dalda Oscar adayı oldu) içinde ve deforme edilmiş bedenleriyle oynadığını da belirtmeden geçmeyelim. Eva Melander’in neredeyse bütün duyu organlarını ustaca kullandığı oyunculuk gösterisinin yılın en iyilerinden birisi olduğunu kayıtlara not edelim. “Sınır”, bu yazının sınırları içinde tartışılamayacak göndermeler, alt metinler, tarihsel kodlar, estetik biçimlerle örülü bir film. 2016’da Berlin Film Festivali’nde en iyi ilk film ödülü için yarışan “Shelley” ile adını duyuran Ali Abbasi’yi yıldızı parlayan yönetmenler listesine sokan, bütünüyle rahatsız edici, seyir deneyimi zor ama bir o kadar da gözünüzü alamadığınız bir yapım “Sınır.”

CÜNEYT CEBENOYAN (BİRGÜN): ‘…Filmin yönetmeni Ali Abbasi İran asıllı bir Danimarkalı. Bu onun ikinci uzun metrajlı filmi. Abbasi, ‘Sınır’ ile geçen yıl Cannes Film Festivali’nin Belirli Bir Bakış bölümünde en iyi yönetmen seçildi. Oyuncuların makyajı çok başarılı, zaten film makyaj ve saç stili dalında Oscar’a aday gösterildi. Her gün 4 saat sürüyormuş makyaj yapımı.‘Sınır’ın başka festivallerde kazanılmış 20’ye yakın ödülü var. ‘Sınır’ iyi bir film. İnsan olmanın esasına değin sorular soruyor. Bu film de, tıpkı geçen haftanın ‘İçerdekiler’i gibi. Fakat film o kadar tuhaf bir çifti anlatıyor ki, insanın kendisini onlara yakın hissetmesi neredeyse olanaksız. Bir çiftleşme sahnesi var ki, hem çok şaşırtıcı hem de çok itici olmayı başarıyor. Film bittiğinde doğrusu rahatlıyor insan.’

UĞUR VARDAN (HÜRRİYET): ‘…Film, sonlara doğru motivasyonunu yer yer kaybetse ve kendi içinde ikna edici olmaktan bir parça uzaklaşsa da genel toplamda etkileyici olmayı başarıyor. Tina’da Eva Melander’in, Vore’de de Eero Milenoff’un ağır makyaj eşliğinde son derece inandırıcı karakterler ortaya koyduğu ‘Sınır’, ayrıca Cronenberg tadı taşıyan bölümleriyle de dikkat çekiyor. Özellikle tuhaf bir seks sahnesi var ki, ‘sinema tarihine geçecek türden’ tanımlamasını hak ediyor.
Sonuç olarak kültürel farklılık, baskı, kapalı bir toplumda yabancı olmanın hissiyatı, kendi köklerine yolculuk, ‘öteki’ korkusu gibi temaları ve sosyal gerçekçilik gibi dertleri mitolojik yaratıkları günümüze taşıyarak anlatan, aynı zamanda ‘X-Men’ topluluğunun uzak akrabası (!) niteliğindeki bu ilginç ve aykırı masal, izlenmeyi hak ediyor; kaçırmayın...’

 

ELEŞTİRMEN YILDIZLARI:

MEHMET AÇAR (Habertürk)....3
CUMHUR CANBAZOĞLU (sinemamuzik.com).... 4
MURAT ERŞAHİN (sinemamuzik.com)... 4,5
MURAT ÖZER (Sinema Seven Mecmua)... 3
ALİ ULVİ UYANIK (Milliyet Sanat)....4,5
UĞUR VARDAN (Hürriyet).... 3,5



Diğer Haberler

METALLICA&SAN FRANCISCO SYMPHONY: S&M2
METALLICA&SAN FRANCISCO SYMPHONY: S&M2
03 Ekim 2019 Perşembe 22:51

LANETLİ KARDEŞ
LANETLİ KARDEŞ
03 Ekim 2019 Perşembe 22:46

GERÇEĞİN PEŞİNDE
GERÇEĞİN PEŞİNDE
03 Ekim 2019 Perşembe 22:19

DERT BENDE
DERT BENDE
27 Eylül 2019 Cuma 10:28

SAKA KUŞU
SAKA KUŞU
17 Eylül 2019 Salı 22:21

OYUNBOZAN
OYUNBOZAN
17 Eylül 2019 Salı 22:01

RAMBO: SON KAN
RAMBO: SON KAN
12 Eylül 2019 Perşembe 20:51